Afla ce mijloace de transport pot fi scutite de TVA

miercuri, 22 iunie 2016

Ordinul MFP nr. 103/2016 anunta dispozitivele care trebuie clarificate „in vederea unei mai bune intelegeri a legislatiei fiscale secundare, eliminarii unor disfunctionalitati si, implicit, pentru abordarea mai facila a prevederilor legale atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale".

Mai exact este vorba despre Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) – i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Codul fiscal, adica la scutirea de TVA in cazul navelor atribuite navigatiei in largul marii si care sunt utilizate pentru transportul de calatori/bunuri cu plata sau pentru activitati comerciale, industriale sau de pescuit, precum si in cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistenta pe mare sau pentru pescuitul de coasta, in cazul urmatoarelor operatiuni:

1. Livrarea, modificarea, repararea, intretinerea, navlosirea, leasingul si inchirierea de nave, precum si livrarea, leasingul, inchirierea, repararea si intretinerea de echipamente incorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;

2. Livrarea de carburanti si provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de razboi incadrate la codul NC 8906 10 00 care parasesc tara si se indreapta spre porturi straine unde vor fi ancorate, cu exceptia proviziilor la bordul navelor in cazul navelor folosite pentru pescuitul de coasta;

3. Prestarile de servicii, altele decat cele prevazute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor si/sau pentru incarcatura acestora.

Modificarile propuse in acest context au ca scop simplificarea actualelor reglementari in vederea eliminarii unor dificultati de natura practica ce deriva din aplicarea dispozitiilor legale", se mai arata in referatul de aprobare citat anterior, in care se mai face referire si la faptul ca se doreste stabilirea unei abordari unitare a scutirilor de TVA in cazul acelor nave care navigheaza in largul marii, precum si o adaptare la jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.

O alta modificare pe care proiectul o contine este si precizarea intervalului de timp avut in vedere din perspectiva indeplinirii conditiei ca o nava sa fie efectiv si preponderent folosita pentru navigatie in largul marii, in cazul aplicarii scutirii prevazute la art. 294 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal pentru livrarea de nave care nu sunt noi, respectiv de nave care au mai navigat.

Este vorba despre nave care nu sunt noi cazul livrarii, respectiv de nave care au mai navigat, indeplinirea conditiei ca nava sa fie efectiv şi preponderent utilizata pentru navigaţie in largul marii va trebui sa fie avuta in vedere in perioada cuprinsa intre data obtinerii navei si data livrarii acesteia, pentru cel mult ultimii 5 ani anteriori datei livrarii navei.

Totodata, in ceea ce priveste livrarile de nave noi sau de nave care nu au mai fost utilizate, pentru a putea fi aplicata scutirea de TVA, vor trebui sa fie avute in vedere o serie de criterii obiective, cum ar fi lungimea si tonajul navei.

In ce conditii va fi scutita de TVA livrarea de carburanti si provizii

O alta modificare inclusa in proiectul de ordin lansat de MFP in dezbatere publica se refera la faptul ca prestatorul/furnizorul si, dupa caz, agentul de nava si/sau intermediarii care intervin in livrarea de bunuri/prestarea de servici efectuate pentru nevoile directe si incarcatura navelor vor trebui sa declare pe propria raspundere ca nava respectiva a fost „efectiv si preponderent utilizata in largul marii in perioada in care a fost detinuta sau operata de catre acesta, pentru cel mult ultimii 5 ani anteriori datei livrarii bunurilor/prestarii serviciilor respective".

De asemenea, este important de mentionat ca scutirea de taxa pentru livrarea de carburanti si provizii destinate a fi utilizate pe navele atribuite navigaţiei in largul marii şi care sunt utilizate pentru transportul de calatori/bunuri cu plata sau pentru activitaţi comerciale, industriale sau de pescuit se va aplica si in situatia in care in livrare se interpun intermediari care actioneaza in nume propriu.

Va trebui insa sa fie respectata o anumita conditie, si anume ca in momentul livrarii destinatia finala a bunurilor sa fie cunoscuta si numai daca transferul proprietatii bunurilor in cauza catre acesti intermediari a intervenit cel mai devreme in acelasi timp cu momentul in care operatorii navelor au fost abilitati sa dispuna in fapt de aceste bunuri ca si cum ar fi avut calitatea de proprietari.

Citeste continuarea pe avocatnet.ro

×Website-ul nostru foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Pentru mai multe detalii consultați politica noastră de confidențialitate.