Deficitul bugetului general consolidat, crestere de peste 2,60%

Deficitul bugetului general consolidat, crestere de peste 2,60%
luni, 2 octombrie 2023 Economie

Dupa primele opt luni ale acestui an, deficitul bugetului general consolidat a crescut la 2,65% din PIB, ajungand la 42,19 miliarde de lei, comparativ cu 32,98 miliarde de lei sau 2,34% din PIB in aceeasi perioada a anului 2022, a anuntat Ministerul Finantelor.

La finalul primelor sapte luni din 2023, bugetul general consolidat a inregistrat un deficit de 38,6 miliarde lei, adica 2,43% din PIB.

In primele opt luni din anul in curs, veniturile totale s-au ridicat la 330,47 miliarde de lei, marcand o crestere de 12,5% fata de anul anterior. Cheltuielile s-au cifrat la 372,66 miliarde lei, cu o crestere nominala de 14% fata de aceeasi perioada din anul trecut.

Potrivit Ministerului Finantelor, cresterea veniturilor a fost influentata de majorarea incasarilor provenite din fonduri europene, taxele pe salarii si venituri, venituri extra din domeniul energetic (folosite pentru compensatii in consumul de electricitate si gaze naturale, fiind incluse in sectiunea "alte taxe si impozite pe produse si servicii"), contributii asiguratorii si impozitul pe profit. Incasarile din TVA au avut o evolutie moderata datorita incetinirii contextului macroeconomic (influentata de un efect de baza mai pronuntat) si a unui volum mai mare de rambursari TVA. Suma colectata din impozitul pe salarii si venituri a ajuns la 26,93 miliarde de lei, inregistrand o majorare de 21,9% fata de anul anterior. Aceasta crestere a fost alimentata de cresterile incasarilor din impozitul pe dividende (61,9%) si impozitul pe veniturile din pensii (42,3%). De asemenea, incasarile legate de declaratia unica au avut o tendinta pozitiva, inregistrand o crestere de 11%.

De asemenea, veniturile provenite din taxarea salariilor au crescut cu 10,7%, fiind sub ritmul de crestere al fondului total de salarii din economie, care a fost de 15,2%. Acest ritm al incasarilor a fost influentat de extinderea unor facilitati acordate lucratorilor din constructii catre cei din sectorul agricol si industria alimentara, precum si de introducerea noilor reglementari fiscale legate de modificarea deducerilor personale, stabilite prin O.G. nr. 16/2022. Astfel, sumele de 200 lei/luna pentru angajatii cu salariul minim brut nu sunt impozitate.

Contributiile asiguratorii au ajuns la 104 miliarde de lei, marcand o crestere de 13,4% comparativ cu anul anterior. Similar taxarii pe salarii, ritmul de crestere al acestor contributii a fost mai lent decat evolutia totala a fondului de salarii. Acest lucru se datoreaza extinderii unor facilitati, care initial erau oferite lucratorilor din constructii, catre cei din sectorul agricol si industria alimentara, conform Legii nr. 135/2022. De asemenea, alte factori care au influentat aceasta dinamica includ: scutirea platii CASS pentru pensiile care depasesc 4.000 de lei, restituirea incepand cu 1 martie 2023 a sumelor retinute ca CASS din veniturile pensionarilor si exceptarea de la baza de calcul a contributiilor sociale a sumei de 200 lei/luna pentru cei care primesc salariul minim brut.

Veniturile provenite din impozitul pe profit s-au ridicat la 20,15 miliarde de lei, marcand o crestere anuala de 12,1%, avans impulsionat mai ales de majorarea incasarilor provenite de la agentii economici, cu un procent de 14,2%.

Veniturile nete din TVA au ajuns la 66,47 miliarde de lei, cu o crestere de 9,3% fata de anul anterior. Aceasta crestere, mai moderata fata de cea de anul trecut, se datoreaza incetinirii contextului macroeconomic, accentuat si de un efect de baza mai pronuntat din anul anterior, dar si unei majorari a restitutiilor de TVA cu 9,8%. Astfel, in perioada ianuarie-august 2023 s-au restituit 19,8 miliarde de lei, fata de 18,1 miliarde de lei in aceeasi perioada a anului 2022.

Incasarile din accize au totalizat 24,02 miliarde de lei, avand o crestere nesemnificativa de 0,7% comparativ cu anul trecut. Detaliind, incasarile provenite din accizele pe produsele de tutun au crescut cu 1,6%. In schimb, scaderea incasarilor din accizele pe produsele energetice a fost de -0,3% in primele opt luni, dar aceasta evolutie s-a imbunatatit fata de perioadele anterioare. De mentionat ca incasarile lunare din accize fluctueaza in general mai mult, fiind influentate de strategia comerciala a operatorilor economici legata de produsele accizabile.

Veniturile care nu provin din taxe au atins 29,46 miliarde de lei, marcand o crestere anuala de 4,4%. Acest avans a fost stimulat de veniturile provenite din dividende si de incasarile din vanzarea certificatelor pentru emisiile de gaze cu efect de sera. Totusi, au fost observate scaderi in incasarile din redevente, datorate scaderii preturilor la energie, precum si in sumele primite din profiturile nete ale BNR.

Fondurile returnate de Uniunea Europeana si donatiile au ajuns la 28,07 miliarde de lei, cu o crestere semnificativa de 34% fata de anul anterior.

Bugetul general consolidat a avut cheltuieli totale de 372,66 miliarde de lei, insemnand o crestere nominala de 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Raportat la Produsul Intern Brut, cheltuielile pentru primele opt luni din 2023 au crescut cu 0,2 puncte procentuale, ajungand de la 23,2% la 23,4%.

Cheltuielile salariale au totalizat 85,61 miliarde de lei, cu un avans de 10,8% fata de anul anterior. In termeni de PIB, aceste cheltuieli constituie 5,4%, insemnand o scadere de 0,1 puncte procentuale fata de anul trecut. Cheltuielile legate de bunuri si servicii au atins 48,18 miliarde de lei, cu o majorare de 10,6% comparativ cu perioada similara din anul precedent. De asemenea, bugetele locale au inregistrat o crestere de 13,1%, iar bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate a crescut cu 13,4%, acesta din urma fiind alocat pentru medicamentele din programele nationale de sanatate, inclusiv cele cu sau fara contributie personala.

Cheltuielile legate de dobanzi au ajuns la 19,78 miliarde de lei, cu o majorare de 592 milioane lei fata de perioada similara din anul anterior, constituind 1,2% din PIB. Acest lucru a survenit datorita strategiei de prefinantare din primele luni pentru nevoile brute de finantare ale anului 2023. In aceste 8 luni, avand in vedere interesul sporit din partea investitorilor nationali si internationali pentru obligatiunile guvernamentale, s-a acoperit deja 76,4% din necesarul brut de finantare pentru 2023.

Cheltuielile pentru protectia sociala au totalizat 129,61 miliarde de lei, aratand o crestere de 10,6% fata de anul anterior. Acestea au fost influentate mai ales de cresterea punctului de pensie cu 12,5% din 1 ianuarie 2023, in acord cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2022. De asemenea, au contribuit la aceste cheltuieli si sumele compensate din buget pentru facturile la energie electrica si gaze, care au totalizat 3,81 miliarde de lei in primele 8 luni ale anului 2023, si majorarea alocatiilor pentru copii de la 1 ianuarie 2023.

Cheltuielile legate de subventii au atins 10,76 miliarde de lei, majoritatea acestora fiind directionate catre transportul public, sprijinul agricultorilor, precum si compensatii pentru consumul industrial de electricitate si gaze. Din totalul subventiilor, 3,16 miliarde de lei, sau 29,33%, au fost alocate compensarilor pentru consumatorii non-rezidentiali de energie si gaze.

Alte costuri au reprezentat 6,55 miliarde de lei, incluzand sume pentru restituiri conform legilor privind proprietatile, bursele studentesti si scolare, sprijinul pentru culte religioase si alte compensatii civile.

Cheltuielile legate de proiectele suportate prin fonduri externe nerambursabile (incluzand si subventiile europene pentru agricultura) au ajuns la 32,93 miliarde de lei, avand o crestere de 48,4% fata de perioada similara a anului trecut.

Costurile destinate investitiilor, cuprinzand atat cheltuielile de capital, cat si cele legate de programele de dezvoltare suportate din resurse nationale si internationale, s-au situat la 46,24 miliarde de lei. Aceasta reprezinta o majorare de 39,8% fata de aceeasi perioada a anului anterior, cand totalul era de 33,07 miliarde de lei. Se remarca si o tendinta ascendenta in finantarile pentru investitii provenite din fonduri externe nerambursabile dupa aderare, acestea constituind 57,67% din totalul cheltuielilor de investitii.

Bugetul pentru anul curent se bazeaza pe un deficit estimat la 4,4% din PIB.

Foto: pixabay.com

Adriana Vaduva

×Website-ul nostru foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Pentru mai multe detalii consultați politica noastră de confidențialitate.