In Romania s-a inregistrat o crestere de aproape 40% a inmatricularile de autoturisme in primele doua luni ale anului in curs, comparativ cu aceeasi perioada din 2021. Conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA) marja in care autoturismele "electrificate" au consemnat un salt de 84,9%, realizand o cota de piata de 17,4%.
Dupa evolutia importanta din luna ianuarie 2022, luna februarie a adus o crestere de 20,1% a inmatricularilor de autovehicule fata de anul precedent, cresteri aparute dupa patru luni de scadere, consemnate la sfarsitul anului anterior.
Raportat la anii anteriori, luna februarie 2022 este in scadere cu 2,5% fata de perioada similara din anul 2020, respectiv cu 28,7% comparativ cu februarie 2019.
Conform sursei citate anterior, pe piata nationala, topul primelor zece marci de autoturisme si autovehicule comerciale, dupa doua luni, este condus de Dacia - cu 5.025 unitati, urmata de Hyundai (1.804), Ford (1.542), Volkswagen (1.417), Renault (1.246), Toyota (1.225), Mercedes Benz (1.198), Skoda (1.196), Fiat (677) si Peugeot (645).
In acest context, autoturismele reprezinta aproximativ 82% din total si au inregistrat, in luna februarie 2022, un volum de 8.510 de unitati, cu 24,9% mai mult decat in luna similara din 2021. La nivel general, inmatricularile de autoturisme sunt in crestere, la doua luni (+39,5%), fata de acelasi interval din 2021.
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in intervalul ianuarie - februarie 2022, motorizarile pe benzina inregistreaza o crestere de 54,5% fata de perioada similara din 2021, pana la o pondere de 67,3%, in timp ce masinile echipate cu motoare diesel au consemnat o scadere de 18,2% si detin o cota de 15,3% din total.
Pe de alta parte, autoturismele ecologice (electrice 100% si hibride plugin, respectiv full hybrid) au ajuns la o cota de piata de 17,4% si depasesc cu 365 de unitati valoarea detinuta de motoarele diesel.
Astfel, in 2022, achizitiile din aceasta categorie aproape ca s-au dublat (+84,9%), comparativ cu perioada similara a anului trecut si este remarcata cresterea autoturismelor 100% electrice (+250,5%) si a celor plug-in hybrid (+179,5%).
Raportat la perioada de referinta, primele cinci cele mai vandute autoturisme full electrice sunt: Dacia Spring - cu 315 unitati (model lansat in 2021), Testla Model 3 (cu 96 de unitati, crestere de 23 de ori), Hyundai Kona (88 unitati, +450%), Volkswagen ID3 (65 unitati, +140,7%) si Volkswagen e-UP! (54 unitati, -6,9%).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, ierarhia este condusa de Ford Kuga - cu 58 de unitati (+544,4%), urmata de Hyundai Tucson si Mercedes Benz GLE (cate 47 de unitati, +235,7%), Mercedes Benz GLC (41 unitati, +173,3%) si Volvo XC60 (32 unitati, +146,2%).
Potrivit APIA, autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota C-HR, cu 259 unitati (-22,5% fata de 2021), apoi Toyota Corolla (224 unitati, -26,3%) si Toyota RAV4 (183 unitati, -1,1%).
Cele mai multe achizitii de autoturisme au fost realizate, in februarie, de catre persoane juridice, care acopera 61,8% din totalul achizitiilor de autoturisme, iar raportat la primele doua luni din acest an, aceeasi categorie acopera 57% din total, iar diferenta de 43% revine persoanelor fizice.
La categoria autovehiculelor comerciale usoare, datele APIA releva o scadere de 1,3% a inmatricularilor, in februarie 2022, fata de luna similara din anul precedent. Pe ansamblul celor doua luni din acest an, se remarca o scadere de 10,1%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+39,5%).
Foto: pixabay.com