Intr-o recenta interventie la B1 TV, Veronica Dutu, expert fiscal si CEO la UnionContExpert, a discutat despre planurile fiscale ale Romaniei pentru anul viitor, in contextul asigurarilor oferite de premierul Marcel Ciolacu. Cu promisiuni de stabilizare fiscala in pofida necesitatii evidente de crestere a veniturilor bugetare, situatia fiscala a Romaniei ramane un subiect fierbinte.
Taxele in 2025: promisiuni versus realitati economice
Dutu isi exprima scepticismul fata de promisiunile fara cresteri de taxe: „Noi dorim sa nu creasca taxele. Noi, antreprenorii, dorim sa ne desfasuram activitatea economica predictibil, macar pe 5 ani de zile de acum inainte. Domnul prim-ministru afirma ca nu cresc taxele din 2025. Dar haideti sa facem o analiza a situatiei actuale. Cum se afla Romania acum?"
CEO UnionContExpert detaliaza situatia actuala, subliniind provocarile iminente: „In iulie, Ministerul de Finante a planificat imprumuturi de la bancile comerciale in valoare de 6 miliarde de lei. Aceste imprumuturi sunt facute cu o dobanda de peste 6% pentru a refinanta datoria publica si pentru a finanta deficitul bugetar. Deficitul bugetar la primele sase luni este de 3,6%. Datoria publica este de 52,1% din PIB. Si deficitul bugetar care se asteapta sa fie in luna decembrie, sa terminam anul, este in jur de 7%, 6,9%."
In contextul acestor cifre, Dutu ridica o intrebare esentiala: „De unde ar putea sa ia Guvernul bani daca nu cresc taxele. Stim din trecut ca singura masura pentru a aduce venituri la bugetul de stat au fost, singura masura a fost crestere de taxe."
Antreprenoarea aminteste de promisiunile trecute si de realitatile cu care s-au confruntat contribuabilii: „Si anul trecut ne-a spus ca nu cresc taxele si ne-am trezit in ianuarie 2024 cu o crestere de taxe." Ea anticipaza schimbari similare pentru anul viitor: „Ceea ce ne asteptam la anul viitor, asa cum spune si domnul prim-ministru, se va renunta la acele facilitati fiscale pentru industria IT, agricultura si ne asteptam sa luam bani de la Uniunea Europeana, sa luam acei bani din PNRR."
Discutia continua cu un apel la responsabilitate fiscala si la o gestionare mai prudenta a resurselor: „Stim ca este blocata transa a treia in valoare de 2,7 miliarde de euro. Deci speram ca la anul viitor guvernul sa vina intr-adevar cu un plan de reducere a cheltuielilor pentru ca pentru a tine sub control deficitul bugetar intr-adevar, trebuie sa te gandesti de unde aduci bani la bugetul statului."
Veronica Dutu sugereaza, de asemenea, o examinare mai atenta a pierderilor generate de companiile de stat si a evaziunii fiscale: „Trebuie sa ne uitam si la firmele de stat care genereaza pierderi foarte mari in economie. Trebuie sa ne uitam si la firmele care nu depun bilanturile contabile. De ce ANAF-ul nu se duce la acele companii sa le ceara justificarea nedepunerii bilantelor contabile? Sa se duca si la companiile care sunt pe pierdere de ani de zile."
Este nevoie de transparenta si eficienta in gestionarea fiscala: „Daca nu ai un plan, intr-adevar, de dezvoltare pe termen lung a unei companii, sa fii pe pierdere an de an, an de an. Sa ne mai uitam in economie si la salariatii care sunt platiti pe contractul de munca, au salariul minim pe economie si insa primesc mai multi bani la plic. Haideti sa ne ducem si spre aceste zone."
Detaliind planurile guvernamentale, Dutu a discutat despre impactul eliminarii facilitatilor fiscale si modul in care acestea ar putea afecta diferite sectoare economice.
Modificari fiscale si impactul lor in agricultura si industria alimentara
Despre planul fiscal al premierului Marcel Ciolacu, Veronica Dutu a explicat: „In acest moment, salariatii care sunt din domeniul IT, agricultura si industria alimentara nu platesc impozit pe venit pentru salariul brut de pana la 10.000 de lei si nu platesc nici taxe privind contributiile sociale." Acest tratament fiscal preferential are ca scop stimularea si sustinerea acestor sectoare vitale, insa se pare ca aceste facilitati sunt pe cale sa fie eliminate.
Ce se schimba de la 1 ianuarie?
Conform anunturilor, schimbarile propuse vor avea un impact direct asupra celor din agricultura si industria alimentara: „Nu stiu cati bani pot veni astfel la bugetul statului, insa nu cred ca vor avea un impact semnificativ asupra deficitului bugetar," a adaugat Dutu. Aceasta observatie sugereaza ca, desi eliminarea facilitatilor ar putea aduce venituri suplimentare la buget, acestea nu vor fi suficiente pentru a compensa deficitul bugetar semnificativ.
Reformele necesare pentru stabilizare fiscala
Pe langa aceste schimbari fiscale, Dutu subliniaza necesitatea unei reforme administrative care „intr-adevar trebuie sa existe si acea reforma la nivel administrativ de care tot se lauda Guvernul si pe care nu a terminat-o nici pana acum." Eficientizarea administrativa este cruciala pentru imbunatatirea colectarii veniturilor si pentru reducerea cheltuielilor bugetare.
Digitalizarea ANAF si rolul sau in colectarea eficienta
Un alt punct critic mentionat de Dutu este necesitatea continuarii digitalizarii ANAF-ului: „Apoi ne uitam si la digitalizarea ANAF-ului, sa se continue cu digitalizarea." Acest proces este esential pentru a simplifica si a face mai transparente procedurile fiscale, ceea ce ar putea duce la o colectare mai eficienta si la reducerea evaziunii fiscale.