Veronica Dutu, expert fiscal si financiar si CEO al UnionContExpert, a oferit recent o serie de clarificari si recomandari esentiale pentru persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si brokerii de asigurari in legatura cu depunerea declaratiei unice. In cadrul unei interventii la RFI Romania, Dutu a discutat despre obligatiile fiscale pe care acestia le au si a subliniat importanta consultantei fiscale pentru evitarea problemelor legale si optimizarea fiscala.
Obligatiile fiscale ale PFA-urilor si brokerilor de asigurari
„Stim ca in fiecare an asistentii in asigurari care au PFA-uri sau intreprinderi individuale trebuie sa depuna pana pe 25 mai o declaratie privind taxele datorate la bugetul statului pentru anul 2023, precum si taxele estimate care vor fi platite in anul 2024. Trebuie sa declaram, nu neaparat sa platim. Trebuie sa declaram si veniturile estimate a se realiza in anul 2024," a explicat Dutu.
Pentru anul 2023, cei care au PFA-uri si asistentii in asigurari trebuie sa plateasca un impozit de 10% daca tin contabilitatea in sistem real. „Ce inseamna acest impozit de 10%? Se aplica la diferenta intre incasari si plati. PFA-urile care tin contabilitatea in partida simpla trebuie sa tina un registru privind evidenta incasarilor si platilor si sa stie care cheltuiala este deductibila fiscal," a precizat ea.
Importanta Declaratiei Unice
Declaratia unica nu este destinata doar asistentilor in asigurari, ci trebuie depusa de toate persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii, cum ar fi dividendele. „Multi antreprenori si-au ridicat dividendele anul trecut si sunt obligati sa depuna aceasta declaratie unica. Venituri din investitii, cum ar fi veniturile din dobanzi, venituri din chirii, venituri din diverse comisioane... daca ca si persoana fizica realizezi alte venituri in afara de veniturile salariale, esti obligat, conform Codului Fiscal, sa depui aceasta declaratie unica," a explicat Dutu.
Nedepunerea declaratiei unice si nedeclararea veniturilor poate constitui o fapta de evaziune fiscala, a avertizat Dutu. „Recomand din tot sufletul sa se declare veniturile la bugetul statului si sa se plateasca conform legii. Poti sa fii amendat sau chiar sa faci inchisoare."
Contributiile la sanatate si pensii
Pe langa impozitul de 10%, PFA-urile sunt obligate sa plateasca contributii la sanatate si pensii, in functie de anumite plafoane. „Plafoanele sunt de 6, 12 si 24 de salarii minim brute pe economie. Acest salariu minim brut pe economie pentru anul 2023 a fost de 3.000 de lei. Daca venitul este mai mic de sase salarii minime brute pe economie, adica 18.000 de lei, atunci se datoreaza doar impozitul de 10% si nu platesti contributii la sanatate si pensii," a explicat Dutu.
Pentru veniturile intre sase si 12 salarii minime brute, se plateste 10% contributia la sanatate si, daca nu exista asigurare la pensii, se plateste si contributia la pensii. Pentru veniturile intre 12 si 24 de salarii minime brute, contributia la sanatate este de 3.600 de lei, raportata la 12 salarii minime brute pe economie.
Cresterea salariului minim la 3700 Lei
Dutu a mentionat ca, incepand cu 1 iulie, salariul minim brut pe economie va creste la 3700 de lei. „Conform codului fiscal care este in vigoare in acest moment, ei sunt obligati sa depuna declaratia unica privind veniturile realizate pentru anul 2023 si veniturile estimate pentru anul 2024 si sa fie cu ochii pe codul fiscal. De ce? Pentru ca veniturile brokerilor de asigurari si a consultantilor in asigurare depind de salariul minim brut pe economie. Daca anul trecut salariul minim brut pe economie a fost de 3.000 de lei, anul acesta depinde dupa cum stii, de la 1 iulie salariul minim brut pe economie va fi de 3700 lei si uite asa o sa platim la anul taxe mult mai mari la bugetul statului," a explicat Dutu.
Necesitatea consultantei fiscale
Dutu a subliniat importanta lucrului cu un consultant fiscal, mai ales pentru cei cu venituri din multiple surse. „Eu recomand sa apelezi la un consultant fiscal, in special daca obtii venituri din multe surse. E posibil la un moment dat sa te pierzi prin aceste venituri sau sa nu le declari. Trebuie sa mai lucram putin la mentalitatea noastra de a le sti pe toate... si de multe ori se greseste," a spus ea.
Schimbari legislative si Impactul asupra brokerilor de asigurari
Pentru brokerii de asigurari, legislatia a impus de la 1 ianuarie 2023 plata unui impozit pe profit de 16%, in loc de impozitul pe venit de 1,3%. „Din pacate, aceasta schimbare de legislatie a afectat foarte multe firme mici de brokeraj in asigurari. Trebuiau sa lase aceasta piata sa se dezvolte in continuare," a comentat Dutu.
Obligatiile societatilor comerciale
Veronica Dutu a subliniat ca societatile comerciale sunt obligate sa depuna bilantul contabil pana pe 29 mai 2024, adica in termen de 150 de zile de la incheierea anului 2023. De asemenea, acestea trebuie sa plateasca impozitul pe profit pentru trimestrul 4-2023 pana pe 25 iunie 2024. „In codul fiscal exista o reglementare privind facilitatile fiscale asupra impozitului pe profit daca compania este capitalizata. Este un aspect foarte important pentru companii. Practic, statul incurajeaza antreprenorii sa investeasca banii in companii, sa nu-i mai ridice sub forma de dividende," a explicat Dutu.
Exista niste facilitati privind capitalizarea companiilor. Aceste facilitati pot sa ajunga adunate, cumulate la 15% reducere de impozit pe profit pentru anul 2023. „Este un procent semnificativ daca te raportezi la cifrele mari din balanta. Este un ajutor semnificativ pentru antreprenori si pentru companiile romanesti."
Beneficiile contributiilor fiscale
PFA-urile primesc beneficii si facilitati fiscale pentru contributiile platite. „Daca contribui la pensii, primesti pensie. Daca contribui in sistemul de sanatate, in momentul in care ai o problema de sanatate, esti asigurat. Ca si un salariat, daca iti platesti aceste contributii, beneficiezi de asigurari la sanatate si pensii," a explicat Dutu.
Recomandari pentru gestionarea obligatiilor fiscale
Dutu a recomandat si o abordare proactiva in gestionarea obligatiilor fiscale. „In fiecare luna sa-ti urmaresti bugetul de venituri si de cheltuieli... sa-ti faci o evidenta a taxelor pe care le vei plati in anul urmator si sa-ti pui bani deoparte," a spus ea. „Este bine sa spargem veniturile in conturi separate pentru TVA, impozit pe profit si alte taxe."
Veronica Dutu a subliniat importanta declaratiei unice si necesitatea colaborarii cu un consultant fiscal pentru a evita problemele legale si fiscale. „Cei care folosesc consultantul fiscal sa-l foloseasca in continuare, ca este practic o delegare a unor responsabilitati foarte serioase in relatia cu bugetul statului. Cei care nu au consultant fiscal sa apeleze la un consultant fiscal o data pe an si sa depuna si sa declare aceste sume din declaratia unica," a recomandat Dutu.
Angajatorii si angajatii sunt incurajati sa fie proactivi in gestionarea obligatiilor lor fiscale si sa se asigure ca respecta toate termenele si reglementarile pentru a evita sanctiunile si pentru a beneficia de toate facilitatile fiscale disponibile.