Economia sub presiune: Solutii, beneficii si provocari pentru 2025

Economia sub presiune: Solutii, beneficii si provocari pentru 2025
Tuesday, 26 November 2024 Diverse

Veronica Dutu, expert fiscal si financiar, CEO la UnionContExpert, a analizat in cadrul unei interventii la B1TV implicatiile economice si sociale ale primului tur de scrutin al alegerilor prezidentiale. Contextul politic si rezultatele preliminare au generat reactii negative pe pietele financiare, iar Dutu avertizeaza asupra consecintelor pe termen lung pentru Romania.

Prabusirile pe bursa – un semnal de alarma

„Din pacate, rezultatul alegerilor de duminica a trimis un semnal ingrijorator investitorilor. Am vazut prabusiri pe bursa si este foarte grav pentru Romania ca a fost ales un anumit domn in acest prim tur," a explicat Dutu. Ea subliniaza ca pietele financiare reactioneaza rapid la incertitudini politice si la riscuri percepute legate de posibile politici populiste sau neconforme cu directiile europene.

Romania, intre Europa si un posibil regres democratic

„Sper si indemn toti romanii sa mearga la vot duminica viitoare, sa aleaga Europa, sa aleaga democratia si viitorul pentru copiii lor," a declarat expertul fiscal. In opinia sa, apartenenta la valorile europene este esentiala pentru stabilitatea economica si sociala a tarii. „Parintii nostri stiu ce a insemnat dictatura. Nu mai dorim ca generatiile viitoare sa treaca prin aceleasi greutati," a adaugat Dutu.

Rezultatul primului tur al alegerilor prezidentiale si incertitudinea legata de viitorul politic al tarii au avut un impact puternic, resimtit deja prin prabusirea indicilor bursieri si cresterea dobanzilor.

Bursa pe rosu – un semnal clar de alarma

„Am vazut ca bursa a fost pe rosu, a inchis pe rosu luni. Este un semnal evident al lipsei de incredere care se manifesta pe pietele financiare in acest moment," a explicat Dutu. Ea subliniaza ca aceasta reactie reflecta temerile investitorilor legate de directia politica a Romaniei, precum si riscurile economice asociate.

Imprumuturi mai scumpe pentru Romania

O alta problema majora identificata de Dutu este cresterea dobanzilor la imprumuturile statului. Ministerul Finantelor Publice a incercat sa se imprumute cu 600 de milioane de lei, dar a fost nevoit sa refuze toate ofertele bancilor. „De ce? Pentru ca dobanzile au crescut peste noapte cu cel putin 1%," a explicat Dutu. Ea avertizeaza ca acest trend poate continua, ceea ce ar insemna costuri mai mari pentru statul roman si o presiune suplimentara asupra bugetului.

Credibilitatea in fata finantatorilor, pusa sub semnul intrebarii

„Din cauza acestei instabilitati politice care este in acest moment in Romania, este posibil ca in viitor sa platim dobanzi mai mari. De ce? Pentru ca nu mai avem credibilitate in fata eventualilor finantatori, in fata bancilor, in fata investitorilor," a subliniat Dutu. Pierderea increderii poate avea efecte pe termen lung, afectand nu doar finantarea statului, ci si atractivitatea economiei pentru investitorii straini.

Un guvern ocupat cu alegerile, nu cu bugetul

„Actualul guvern nu are un buget, iar companiile au nevoie, in primul rand, sa-si bugeteze si sa-si faca calculele in functie de taxele care intra in vigoare de anul viitor. In prezent, guvernul nu se mai ocupa de buget, ci de alegeri. Nu stim cum ar putea arata bugetul de anul viitor, iar acest lucru genereaza o mare incertitudine," a declarat Dutu la B1TV.

Aceasta incertitudine fiscala afecteaza grav planificarea financiara a companiilor, care nu pot lua decizii fundamentale privind investitiile, cheltuielile si dezvoltarea.

Impactul asupra mediului de afaceri

„Din cauza faptului ca in momentul de fata Romania nu are un buget pentru anul 2025, este foarte complicat sa stim ce taxe vom plati in anul 2025. Din punctul meu de vedere, trebuia sa existe transparenta si sa se voteze efectiv care sunt taxele pentru anul 2025, sa stim si noi, companiile, ce bugete vom construi," a explicat expertul fiscal.

Fara o claritate privind taxele si reglementarile fiscale, companiile sunt fortate sa functioneze pe baza unor presupuneri, ceea ce poate duce la ineficienta si riscuri financiare majore.

Planul fiscal aprobat de Comisia Europeana: Un pas inainte, dar cu multe semne de intrebare

Comisia Europeana a avizat recent planul fiscal al Romaniei pentru urmatorii sapte ani, care prevede reducerea treptata a deficitului bugetar de la 8% la 3%. Totusi, Veronica Dutu atrage atentia asupra lipsei de claritate privind taxele care vor fi implementate.

„In ceea ce priveste acest plan fiscal, stim sigur doar ca deficitul bugetar va fi redus. Dar ce taxe vom plati, care sunt taxele pe care le vor plati romanii in anul 2025, noi nu stim. Dupa ce se instaleaza noul guvern, probabil in ianuarie, februarie, martie, vom afla mai multe," a explicat Dutu.

Aceasta incertitudine este resimtita intens de mediul de afaceri, care se confrunta cu dificultati in planificarea financiara.

Presiunea fiscala asupra companiilor

Pentru a acoperi deficitul bugetar, guvernul va trebui sa gaseasca noi surse de venit. „Atata timp cat nu reduc cheltuielile bugetare, de unde iei banii? Te duci la companii si maresti taxele," a afirmat Dutu.

CEO la UnionContExpert a discutat si masurile esentiale pe care Guvernul ar trebui sa le ia pentru a redresa situatia financiara a tarii. Printre solutiile propuse se numara reducerea cheltuielilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale, in detrimentul cresterii taxelor.

Reducerea cheltuielilor bugetare – o prioritate urgenta

Potrivit Veronicai Dutu, Guvernul trebuie sa inceapa prin reducerea cheltuielilor bugetare, care reprezinta o povara semnificativa pentru economia tarii. „Din punctul meu de vedere, ar trebui sa reduca cheltuielile bugetare, pentru ca sunt foarte multe agentii care au foarte multi salariati, iar salariatii respectivi ar trebui sa se duca in mediul privat," a explicat aceasta.

Prin restructurarea administratiei publice si optimizarea aparatului bugetar, statul ar putea economisi resurse importante care sa fie redirectionate catre investitii strategice.

Evaziunea fiscala – o gaura de 10% din PIB

Un alt aspect critic abordat de Dutu este evaziunea fiscala, care continua sa afecteze grav bugetul de stat. „Pe TVA este o evaziune fiscala foarte, foarte mare. La nivel national, este o evaziune fiscala de 10% din PIB. In jur de 9 miliarde de euro se pierd," a declarat expertul fiscal.

Combaterea evaziunii fiscale este esentiala pentru a aduce rapid bani la bugetul statului si pentru a reduce presiunea asupra contribuabililor care respecta legea. Aceasta masura nu doar ca ar imbunatati colectarea veniturilor, dar ar contribui si la echilibrarea mediului de afaceri.

Cresterea taxelor – o solutie gresita pentru dezvoltarea economica

Veronica Dutu avertizeaza ca majorarea taxelor nu este solutia potrivita pentru redresarea bugetului si dezvoltarea economiei. „Nicicum sa creasca taxele, pentru ca daca vrei sa-ti dezvolti economia, noi stim ca anul acesta avem dezvoltare economica sub 1%. Deci daca vrei cu adevarat sa dezvolti economia unei tari, nu ridici taxele," a explicat ea.

Cresterea poverii fiscale ar putea incuraja economia subterana si ar descuraja investitiile, afectand negativ mediul de afaceri. „Vedem ca in acest moment sunt multi bani la negru la noi in Romania. Daca maresti taxele, exista acest pericol de a mari acesti bani care sunt in economia neagra," a adaugat Dutu.

Expertul fiscal subliniaza ca reducerea cheltuielilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale ar trebui sa fie prioritati, in detrimentul cresterii taxelor, care ar putea afecta negativ economia.

Reducerea cheltuielilor bugetare: „Prea multi salariati in sectorul public"

Veronica Dutu atrage atentia asupra dimensiunii nejustificate a aparatului administrativ, care consuma resurse semnificative fara a genera valoare proportionala. „Din punctul meu de vedere, ar trebui sa reduca cheltuielile bugetare, pentru ca sunt foarte multe agentii care au foarte multi salariati, iar salariatii respectivi ar trebui sa se duca in mediul privat," a declarat aceasta.

O restructurare a aparatului public ar elibera fonduri ce ar putea fi redirectionate catre investitii strategice si servicii publice de calitate. Totodata, eficientizarea administrativa ar reduce presiunea asupra contribuabililor si ar stimula dezvoltarea sectorului privat.

Evaziunea fiscala: o gaura de 10% din PIB

Un alt aspect critic identificat de Dutu este evaziunea fiscala, care reprezinta o pierdere semnificativa pentru bugetul de stat. „Stim ca pe TVA este o evaziune fiscala foarte, foarte mare. La nivel national, este o evaziune fiscala de 10% din PIB. In jur de 9 miliarde de euro se pierd," a explicat expertul fiscal.

Pentru a combate aceasta problema, este necesara o intensificare a controalelor fiscale si implementarea unor masuri care sa incurajeze conformarea voluntara a contribuabililor. Reducerea evaziunii ar putea aduce rapid bani la buget fara a fi nevoie de majorari de taxe.

Cresterea taxelor: o solutie care franeaza economia

Dutu avertizeaza ca majorarea taxelor nu este o solutie viabila pentru stimularea economiei. „Nicidecum sa creasca taxele, pentru ca daca vrei sa-ti dezvolti economia, noi stim ca anul acesta avem dezvoltare economica sub 1%. Deci, daca vrei cu adevarat sa dezvolti economia unei tari, nu ridici taxele," a subliniat aceasta.

Cresterea fiscalitatii ar putea duce la extinderea economiei subterane, in care sumele nefiscalizate sunt deja considerabile. „In acest moment, sunt multi bani la negru la noi in Romania. Daca maresti taxele, exista acest pericol de a mari acesti bani care sunt in economia neagra," a explicat Dutu.

Solutii rapide pentru redresarea bugetara

Potrivit expertului fiscal, reducerea cheltuielilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale sunt cele doua masuri esentiale care pot aduce bani rapid la bugetul de stat. „Cam astea ar fi doua masuri: evaziunea fiscala si reducerea cheltuielilor bugetare. Acestea sunt solutii care sa aduca rapid bani la bugetul statului," a concluzionat ea.

Calea de urmat: investitii si predictibilitate fiscala

Intr-un context in care incertitudinea fiscala si lipsa investitiilor franeaza dezvoltarea economica, solutiile propuse de Veronica Dutu se concentreaza pe doua directii esentiale: cresterea investitiilor si asigurarea predictibilitatii fiscale. „Fara o economie puternica, nu putem spera la o crestere a nivelului de trai. Este responsabilitatea noastra, a tuturor, sa construim un mediu economic sanatos, care sa sprijine atat companiile, cat si cetatenii," a concluzionat expertul fiscal.

Beneficii extrasalariale pentru angajati in 2025: Ce pot oferi companiile pentru a atrage si retine talente?

Intr-un mediu economic competitiv, unde retentia si atragerea talentelor devin tot mai importante, companiile din Romania au la dispozitie o serie de beneficii extrasalariale care pot fi oferite angajatilor. Veronica Dutu, expert fiscal si financiar, CEO al UnionContExpert, a explicat la B1TV care sunt cele mai populare optiuni si cum pot acestea sa contribuie la cresterea satisfactiei angajatilor.

Tichete de masa si decontarea hranei

Unul dintre cele mai comune beneficii este reprezentat de tichetele de masa, care sunt impozitate cu 10% impozit pe venit si 10% contributii pentru sanatate. Plafonul maxim pentru aceste tichete este de 40 de lei pe zi, o valoare care ramane atractiva pentru angajati.

Alternativ, companiile pot opta pentru decontarea hranei la locul de munca. „Firmele pot incheia contracte cu companii de catering, oferind astfel angajatilor hrana la birou, dar in limita aceluiasi plafon de 40 de lei pe zi," a explicat Dutu. Totusi, companiile trebuie sa aleaga intre cele doua optiuni, deoarece nu pot acorda simultan ambele tipuri de beneficii.

Tichete cadou si culturale

Pe masura ce sarbatorile de iarna se apropie, companiile pot utiliza tichetele cadou ca un gest de apreciere pentru angajati si familiile lor. „Valoarea maxima pentru tichetele cadou este de 300 de lei si acesti bani sunt complet neimpozabili," a precizat Dutu.

Pentru pasionatii de cultura, tichetele culturale reprezinta o alta optiune atractiva. Acestea pot fi utilizate pentru acces la teatru, film sau alte evenimente culturale, avand un plafon de 210 lei pe luna sau maximum 420 de lei per eveniment.

Tichetele de cresa, un sprijin pentru parinti

Un beneficiu mai putin cunoscut, dar extrem de util, este reprezentat de tichetele de cresa, care vin ca o sustinere directa pentru parinti. „Aceste tichete sunt neimpozabile si au o valoare de 660 de lei. Este un sprijin important pentru cresterea natalitatii in Romania," a explicat expertul.

Reguli fiscale pentru beneficii

Pentru ca anumite beneficii sa ramana neimpozabile, ele trebuie sa respecte un plafon de 33% din salariul brut al angajatului. „Este important ca atat angajatorii, cat si angajatii sa cunoasca aceste reguli fiscale pentru a evita costuri suplimentare," a subliniat Dutu.

Un context fiscal incert pentru 2025

In ciuda acestor oportunitati, incertitudinea fiscala ramane o problema. „Vom vedea anul viitor daca aceste beneficii se vor mentine. Este esential sa avem claritate pentru a planifica eficient bugetele companiilor," a concluzionat expertul.

Intr-o piata a muncii tot mai dinamica, beneficiile extrasalariale reprezinta o modalitate eficienta prin care companiile pot demonstra grija si respect fata de angajati, contribuind la cresterea productivitatii si a loialitatii acestora.

×Our website uses cookies. If you continue to browse we will assume your permission to use them. To find out more details visit our privacy policy page.