Autostrada A7 este privita de multi drept o sansa de redresare economica si sociala pentru regiunea Moldova, o zona care, dupa cum afirma expertul fiscal Veronica Dutu, „a fost lasata la coada tarii si la coada Europei". In cadrul unei discutii la B1 TV, Veronica Dutu, CEO la UnionContExpert, a explicat cum finalizarea autostrazii A7 ar putea transforma regiunea intr-un magnet pentru investitii, atragand investitori si creand noi oportunitati economice. Totusi, o infrastructura rutiera moderna este doar primul pas spre revitalizarea Moldovei.
„Cred ca vor veni investitorii, dar in primul rand trebuie populate zonele de acolo, pentru ca sunt foarte putini tineri in zona. In zona Vaslui, Botosani, au ramas oameni care... nu pot sa munceasca, si statul ar trebui sa aiba grija de repopularea zonei", subliniaza Veronica Dutu. Cu alte cuvinte, pe langa autostrada, este nevoie de politici care sa sustina si sa incurajeze repopularea acestei regiuni prin atragerea tinerilor si dezvoltarea unei forte de munca locale.
Oportunitati de munca si venituri mai mari
Autostrada A7 nu doar ca va facilita accesul in si din Moldova, dar va aduce si un flux semnificativ de locuri de munca. Potrivit expertului fiscal, constructorii „sunt de aplaudat" pentru faptul ca ofera salarii competitive muncitorilor locali, ceea ce reprezinta „o gura de oxigen pentru oamenii care traiesc in zona". Totusi, atragerea fortei de munca nu este usoara. In lipsa scolilor profesionale, pregatirea muncitorilor calificati in meserii precum dulgherie, sudura sau fierarie devine o provocare majora.
„La noi in Romania, din pacate, scolile profesionale au cam disparut de ani de zile si nu exista in acest moment o politica de readucere a acestor scoli profesionale care dau acesti oameni care muncesc dulgheri, sudori, fierari. Pentru a construi autostrazi si infrastructura avem nevoie de acesti oameni," afirma Dutu.
Impactul materialelor de constructii produse in Romania
Pentru dezvoltarea durabila a infrastructurii din Moldova, nu doar forta de munca este importanta, ci si resursele si materialele de constructie. Autostrada A7 foloseste din ce in ce mai mult materiale autohtone, produse local in fabrici romanesti, ceea ce contribuie direct la cresterea PIB-ului si la imbunatatirea economiei nationale. „Ganditi-va ce impact ar fi avut asupra PIB-ului si asupra starii de bine a romanilor daca aceste materiale ar fi facute in Romania," adauga Veronica Dutu, subliniind importanta dezvoltarii unei industrii de constructii locale.
Moldova – o regiune cu potential imens, dar cu provocari majore
Autostrada A7 ofera o oportunitate unica de integrare economica si sociala pentru Moldova, conectand regiunea la restul tarii si atragand investitori. Totusi, Veronica Dutu avertizeaza ca drumul catre o crestere economica reala presupune nu doar infrastructura rutiera, ci si politici de sprijin pentru populatia locala si dezvoltarea unui ecosistem economic solid.
Pentru ca Moldova sa beneficieze cu adevarat de aceasta autostrada, este esential sa fie revitalizata, repopulata si sustinuta prin initiative de pregatire profesionala si investitii in productie locala. Daca aceste aspecte sunt abordate strategic, autostrada A7 poate deveni mai mult decat un drum rapid catre vest — poate fi un simbol al renasterii economice si sociale pentru Moldova.
Daca productia materialelor si angajarea personalului ar avea loc in Romania, efectul economic ar fi si mai puternic, sustine antreprenoarea.
„Daca totul s-ar produce in Romania, acesti bani ar ramane in tara, nu s-ar duce peste hotare. La noi, in Romania, raman salariile, o parte din taxe si contributii. Este inca o dovada ca, daca exista implicare, motivatie si respect fata de termenele de finalizare a unor lucrari, se poate si la noi," a declarat Dutu.
Prin realizarea acestei autostrazi, sansele de a atrage investitori si de a sprijini afacerile locale cresc semnificativ. Insa, pentru ca acest potential sa se materializeze, este esential ca proiectul sa fie gestionat corect, iar banii sa ajunga la timp la antreprenorii implicati.
„Stim foarte bine ca au existat situatii in care antreprenorii nu prea au primit banii de la stat si, neavand bani, nu si-au putut plati oamenii. Daca exista fonduri si un cadru de plati sigur, atunci si antreprenorii vor avea continuitate si vor putea sa-si respecte termenele," adauga Dutu.
Expertul fiscal Dutu a explicat ca acest proiect beneficiaza de o finantare majoritara din fonduri europene, dar subliniaza ca, pentru a primi banii integral, Romania trebuie sa indeplineasca anumite conditii si sa respecte termenele stabilite.
„Pentru acesti kilometri de autostrada sunt alocate 30 de miliarde de lei, aproximativ 6,17 miliarde de euro, dintre care statul roman contribuie cu o cofinantare de 600 de milioane de euro, obtinuta de la Banca Europeana de Investitii. Anul acesta a fost semnat contractul. Atata timp cat avem acesti bani – chiar daca vin in transe – trebuie sa respectam niste termene si conditii pentru a primi finantarea completa. Ar fi de plans daca nu am beneficia de acesti bani europeni," a declarat Dutu.
Expertul financiar a subliniat importanta reabilitarii vagoanelor CFR Calatori, realizata de Electroputere VFU Pascani, un demers pe care l-a considerat necesar si benefic pentru imbunatatirea experientei calatorilor. Dutu a explicat cum aceasta modernizare poate contribui la stimularea romanilor de a alege trenul in locul masinii personale, un mod de transport mai economic si mai ecologic.
„Este foarte bine ca se reabiliteaza aceste vagoane pentru ca romanii se vor indrepta sa circule cu trenul. De ce acum noi nu circulam cu trenul? Pentru ca conditiile din vagoane, intr-adevar, s-au imbunatatit in ultima perioada, dar in continuare cand te duci la toaleta mai bine nu te duci. In vagoane nu este curatenia care trebuie si este foarte bine ca CFR-ul aduce aceste vagoane reabilitate si, in acest fel, probabil o parte din oamenii care circula cu masinile vor circula cu trenul", a declarat Dutu.
Avantajele transportului feroviar: Confort, siguranta si reducerea poluarii
Dutu a atras atentia asupra numeroaselor avantaje pe care transportul feroviar le ofera in comparatie cu deplasarea pe drumurile aglomerate ale tarii. „Exact cum spun si parintii mei, te urci in tren, citesti o carte, te uiti pe geam si timpul trece foarte repede. Fata de daca te deplasezi cu masina. Cand ajungi la destinatie dupa sase, sapte, opt ore de condus, esti obosit si nu mai ai chef de nimic. Plus ca si riscul este destul de mare atunci cand te deplasezi cu masina," a explicat aceasta.
Pe langa confortul si timpul petrecut intr-o maniera relaxanta, trenul este un mijloc de transport mai sigur si mai ecologic. „Trenul este un mijloc de transport care nu produce atata poluare cum produc masinile. Costul de deplasare este mult mai mic," a adaugat Dutu.
Un pas inainte pentru industria locala si pentru accesibilitate
Dutu a apreciat faptul ca reabilitarea vagoanelor se realizeaza in Romania, la Electroputere VFU Pascani, oferind un impuls industriei locale si contribuind la crearea de locuri de munca. „In concluzie, fac o treaba buna si mai mult decat atat este bine ca aceste imbunatatiri se fac in Romania. Deci am ajuns ca in Romania sa se reabiliteze aceste vagoane."
In plus, Dutu a remarcat si atentia acordata persoanelor cu nevoi speciale, o categorie deseori neglijata in infrastructura de transport romaneasca: „Si am inteles ca se acorda o atentie deosebita si spre persoanele care au anumite probleme de sanatate. Jumatate din vagoane sunt pentru persoane cu mobilitate redusa. Asta inseamna ca iti pasa de omul care are anumita problema."