In cadrul unei interventii la B1TV, Veronica Dutu, expert fiscal si CEO al UnionContExpert, a oferit o privire atenta asupra planului fiscal al guvernului, analizand fiecare aspect important pentru antreprenori, angajati si companii. Desi documentul cuprinde peste 120 de pagini, multe masuri raman neclare si ambigue.
„Din pacate, noi, fiscalistii, nu am gasit concret ce vrea sa faca Guvernul cu taxele romanilor," a declarat Dutu. Desi exista o tinta clara de scadere a deficitului bugetar la 2,5% in urmatorii sapte ani, alte masuri, cum ar fi reducerea facilitatilor fiscale pentru sectoarele constructiilor, IT si agriculturii, nu sunt explicate cu detalii despre termenele sau amploarea schimbarilor. „Despre IT si agricultura nu se spune nimic," a adaugat Dutu.
Modificarile in impozitare – o reorganizare fara detalii
Planul fiscal propune reforme in mai multe domenii, inclusiv impozitarea micro-intreprinderilor, administrarea taxelor, cheltuielile publice si salarizarea din sectorul public. Insa, asa cum observa Dutu, propunerile raman la nivel general: „La reforma fiscala aceasta reforma presupune revizuirea ratelor de impozitare. Dar nu spune in ce sens se revizuiesc aceste rate. In sus? In jos? Raman la fel?"
Guvernul a anuntat ca nu va creste taxele, dar ordonanta recenta care mareste acciza la bere este, pentru Dutu, un semnal ca modificarile fiscale sunt iminente, desi raman neclare.
Impozitarea proprietatilor si facilitatile fiscale
Un alt aspect sensibil este impozitarea proprietatilor, care va fi realizata pe baza valorii de piata, nu a valorii din grila notariala. Modificarile vor afecta proprietarii, iar eliminarea facilitatilor fiscale pentru micro-intreprinderi ridica multe semne de intrebare. „Acum plafonul pentru micro-intreprinderi este 500.000 de euro. Nu spune ce se intampla cu acest plafon," subliniaza Dutu, explicand ca, desi guvernantii sustin ca nu vor fi modificari, antreprenorii asteapta clarificari.
Detectarea timpurie a fraudei pe TVA si cheltuielile publice
Partea pozitiva a planului este reforma administrarii taxelor si impozitelor, care prevede un mecanism de detectare timpurie a fraudei pe TVA. „ANAF-ul, prin acei indicatori de risc, isi da seama daca in timp acea companie face evaziune sau nu," explica Dutu, subliniind importanta monitorizarii si analizarii companiilor pentru prevenirea evaziunii fiscale.
In ceea ce priveste cheltuielile publice, guvernul intentioneaza sa modereze cresterea cheltuielilor cu salariile din sectorul public, care au crescut semnificativ anul acesta. „Nu stiu daca in mediul privat a existat vreo companie care a crescut salariile cu 20%," observa Dutu, punctand ca o crestere moderata a veniturilor bugetare, de la 29,6% din PIB in 2024 la 31% in 2026, este doar o estimare pe hartie, lipsita de detalii concrete.
Intrebarile antreprenorilor – impozitul pe dividende si cota unica
Una dintre cele mai arzatoare intrebari pentru antreprenori este legata de impozitul pe dividende, care ar putea creste de la 8% la 10%. Experienta anterioara a aratat ca o reducere a impozitului pe dividende a condus la cresterea incasarilor. „In momentul in care ridici taxele, posibilitatea de incasare este mai mica, dar atunci cand scazi taxele, antreprenorii se duc si platesc catre bugetul statului taxele respective," spune Dutu, aducand argumente pentru pastrarea impozitului actual.
Cu privire la cota unica, discutiile continua, iar posibilitatea majorarii acesteia la 16% adauga incertitudine pentru mediul de afaceri.
Perspective pentru 2026 si dincolo de hartii
In timp ce masurile propuse pe hartie arata bine, Veronica Dutu atrage atentia ca implementarea lor depinde de detalii si cifre clare, care sa fie aplicate corect si sustinute de infrastructura administrativa necesara. „Trebuie sa stim cat va fi TVA-ul, cat va fi impozitul pe micro, care va fi plafonul," insista expertul fiscal, subliniind importanta predictibilitatii pentru a stimula un mediu de afaceri sanatos.
Planul fiscal ambitios al Guvernului include multe aspecte importante, dar lipseste claritatea in detalii esentiale pentru economie. Cum aceste detalii raman, pentru moment, neprecizate, intrebarea „Ce urmeaza?" este la ordinea zilei, iar antreprenorii si contribuabilii asteapta raspunsuri clare si masuri concrete pentru anii urmatori.
Dutu a abordat o problema de maxima importanta pentru bugetul Romaniei – rolul crucial al ANAF in mecanismul de colectare a veniturilor si in lupta impotriva fraudei fiscale. Potrivit acesteia, eficienta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala este esentiala pentru consolidarea bugetului de stat, insa exista lacune semnificative in abordarea actuala, in special in privinta companiilor care nu isi declara corect taxele.
„Frauda, cum a afirmat domnul ministru, este 10% din PIB. Deci este o suma pe care eu nu mi-o imaginez cum cineva poate sa accepte la nivelul guvernamental o asemenea frauda," a declarat Dutu. Ea subliniaza ca astfel de pierderi masive sunt suportate indirect de contribuabilii de buna credinta, care platesc taxe, in timp ce evazionistii scapa de responsabilitate.
Desi ANAF a implementat numeroase mecanisme de supraveghere, precum factura electronica, TVA-ul electronic, sistemul de transport si sigiliul electronic, acestea par sa vizeze mai degraba contribuabilii corecti, nu evazionistii. „Toate aceste masuri sunt indreptate spre companiile care isi platesc taxele, dar ce se intampla cu cei care nu declara? In primul rand, ANAF ar trebui sa isi indrepte privirile spre cei care nu declara si cei care nu platesc," a explicat Dutu.
Problemele nu se opresc insa aici. O situatie complicata este legata de firmele aflate in insolventa, care adauga o alta dimensiune la evaziunea fiscala si la datoriile neplatite. „Un procent destul de mare din aceasta evaziune de neplata a taxelor este si a acestor societati care intra in insolventa. Nu au avut bani, si uite asa gaura la bugetul statului se mareste in fiecare an si in fiecare luna," a spus expertul fiscal.
Conform Veronicai Dutu, este necesara o abordare mai echitabila si ferma din partea ANAF-ului, in special in ceea ce priveste marii datornici. In timp ce contribuabilii obisnuiti sunt sanctionati prompt pentru intarzieri minore, companiile mari, cu datorii majore, par a scapa de o presiune similara. „Noi contribuabilii de buna credinta, daca intarziem la bugetul statului sa platim taxele 20 sau 30 de zile, ne trezim cu conturile blocate si activitatea intrerupta. Dar de ce nu se intampla acelasi lucru si cu companiile mari, care au sume considerabile de plata la buget?" se intreaba Dutu.
Cu protestele angajatilor Metrorex in plina desfasurare si semne ca si alte categorii din sectorul public ar putea sa ceara majorari salariale, anul viitor se anunta unul tensionat pentru bugetul statului roman.
„De obicei, asta este trendul. Cand se termina anul, incepand cu anul viitor, iti doresti salarii mai mari," a spus Dutu, subliniind ca astfel de cerinte sunt firesti, mai ales intr-o perioada in care inflatia creste constant. Insa, expertul a explicat ca majorarea salariilor trebuie privita dintr-o perspectiva echilibrata, care sa tina cont de posibilitatile financiare ale angajatorului.
„Ca angajat, bineinteles, te gandesti la nevoile tale si la preturile in crestere, dar trebuie sa te intrebi si daca angajatorul poate suporta costurile suplimentare," a declarat Dutu, amintind ca atat angajatii, cat si angajatorii sunt afectati de aceleasi scumpiri in lant. „Trebuie sa te gandesti, te duci la sef si ceri bani mai multi, dar ce faci tu in plus pentru banii aceia? Nu ar trebui sa existe un echilibru intre ce-ti doresti sa obtii si ce poti sa dai in contrapartida."
Pe fondul inflatiei si al costurilor de trai in crestere, cerintele de salarii mai mari par inevitabile, insa ele vin intr-un moment delicat pentru bugetul de stat. Statul se confrunta cu un deficit bugetar mare, iar cresterea cheltuielilor salariale ar putea dezechilibra si mai mult situatia financiara a Romaniei. In acest context, solutiile pentru o astfel de problema devin si ele complicate.
Pentru a evita o criza sociala si economica, guvernul ar trebui sa gaseasca solutii pentru a echilibra cerintele salariale ale angajatilor cu sustenabilitatea bugetului de stat. In acest proces, Dutu sugereaza o abordare echilibrata, care sa ia in calcul atat dorintele angajatilor, cat si posibilitatile angajatorilor, in special in contextul economic actual.
Premierul a anuntat recent o masura prin care romanii cu venituri mici ar putea beneficia de o reducere de 5% la impozitarea muncii, o initiativa care ar putea aduce o gura de oxigen celor cu salarii mici si medii. CEO al UnionContExpert si-a exprimat scepticismul fata de aceasta masura, punand sub semnul intrebarii sustenabilitatea financiara a acestei promisiuni, mai ales in contextul deficitului bugetar tot mai mare.
„Asta este o masura electorala," a comentat Dutu in cadrul unei discutii la B1TV. „In primul rand, trebuie sa vedem care este impactul asupra deficitului bugetar, pentru ca dai, dai, dar ai de unde sa dai? In momentul in care faci niste promisiuni in campanie electorala, ar trebui sa te tii de acele promisiuni," a adaugat aceasta, subliniind riscul ca aceste deduceri sa fie doar o masura de imagine in prag de alegeri.
Un aspect important pe care Dutu l-a adus in discutie este si stabilitatea masurilor fiscale pe termen lung. Intr-un an electoral, masurile promise ar trebui privite cu precautie, mai ales cand este posibil ca un viitor guvern sa aiba o viziune economica diferita. „La anul viitor vom avea un nou guvern, o alta filozofie in ceea ce priveste planul fiscal, pentru ca acest plan fiscal, intr-adevar, a fost trimis la Bruxelles. Dar eu cred ca va fi analizat cu viitorul guvern," a explicat expertul fiscal.
Mai mult, Veronica Dutu atrage atentia ca astfel de masuri trebuie gandite strategic si in perspectiva, luand in calcul si viitorul pe termen lung al Romaniei. „Romania nu se opreste la anul 2031, nu? Vrem sa vedem care este viziunea guvernului si viziunea politicienilor si dincolo de anul 2031," a concluzionat aceasta, sugerand ca sustenabilitatea fiscala si o strategie coerenta de dezvoltare economica sunt esentiale pentru progresul tarii.
Promisiunile fiscale in prag electoral: intre strategie si sustenabilitate
In contextul alegerilor care se apropie, promisiunile de deduceri pentru venituri mici pot parea atragatoare pentru electorat. Insa, fara o strategie solida de sustinere financiara, aceste masuri risca sa ramana simple promisiuni. Romania are nevoie de o viziune fiscala pe termen lung, capabila sa asigure atat un nivel de trai mai bun pentru cetateni, cat si stabilitate economica.
In ceea ce priveste modificarilor propuse pentru impozitul pe profit si TVA, aceste masuri care ar putea avea consecinte semnificative asupra economiei romanesti. Potrivit scenariilor analizate de Guvern, TVA-ul ar putea fi ajustat fie prin eliminarea tuturor cotelor reduse, ceea ce ar afecta in mod special afacerile mici si medii, fie prin majorarea cotei standard de la 19% la 21%.
Veronica Dutu atrage atentia ca aceste masuri ar putea genera o crestere a inflatiei, afectand direct puterea de cumparare a populatiei. „Daca se fac mariri pe taxe indirecte, cum este TVA-ul, e posibil ca inflatia sa creasca si in felul acesta cresc preturile. Salariatul va plati practic mai mult pe acelasi bun, pe un bun similar," a explicat aceasta.
Dutu subliniaza ca impactul acestor majorari nu va fi resimtit doar de afaceri, ci si de consumatori. Cresterea taxelor indirecte, precum TVA-ul, si majorarea dobanzilor sunt factori care au influentat negativ dezvoltarea economica in alte tari. „Nici o economie din lumea asta nu s-a dezvoltat crescand taxele. Din contra, marirea de dobanzi si marirea de taxe au dus la scaderea cresterii economice," a declarat Dutu, atragand atentia asupra consecintelor economice pe termen lung ale unor astfel de masuri.
In contextul economic actual, unde cresterea economica a Romaniei este deja sub asteptari, o astfel de politica ar putea avea efecte adverse. „Uitati-va la noi in Romania. Anul acesta a fost o crestere economica pana intr-un la suta. Si era prognozat sa fie peste 2% crestere economica," a mai spus Dutu, subliniind ca masurile propuse ar putea agrava aceasta incetinire economica.
Cum afecteaza cresterea TVA-ului si impozitul pe profit economia si puterea de cumparare
Astfel de ajustari fiscale ar putea fi deosebit de dure pentru cei cu venituri mici si pentru afacerile mici, mai ales in cazul eliminarii cotelor reduse de TVA. Cresterea TVA-ului si modificarea impozitului pe profit ar putea duce la o scadere a puterii de cumparare si la stagnare economica, situatie care ar afecta grav economia Romaniei.