Executia bugetului general consolidat pe primele unsprezece luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un deficit de 5,5 miliarde de lei, respectiv 0,73 % din PIB.
1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 205,6 miliarde de lei, reprezentand 27,1% din PIB, au fost cu 1,9% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana pre si post-aderare) au fost in suma de 200,1 miliarde de lei (26,4% din PIB), cu 1,0% mai mari fata de perioada similara a anului trecut.
S-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+10,5%), contributii de asigurari sociale (+7,3%), accize (+5%) precum si impozit pe salarii si venit (+5%).
In ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere de 9,2% fata de perioada similara din 2015, in conditiile in care au fost afectate atat de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat in incasarile din februarie, cat si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicata de la 1 iunie 2015.
Si la nivelul administratiilor locale s-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 14,8%, la impozite si taxe pe proprietate cu 6,8% si la taxa pe utilizarea bunurilor cu 2,6%.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 211,1 miliarde de lei, au crescut in termeni nominali cu 3,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar s-au redus cu 0,9 puncte procentuale ca pondere in PIB.
Cheltuielile de personal au crescut cu 9,8% fata de perioada similara a anului trecut fiind determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a lui 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara.
Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, de 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si pentru personalul din sistemul public de asistenta sociala, de 5% din septembrie 2015 si de 15% din decembrie 2015 pentru personalul din invatamant, de 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala. Majorarea salariului minim brut pe tara a fost de 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015, de la 975 de lei la 1.050 de lei si cu 200 de lei incepand cu 1 mai 2016, de la 1.050 de lei la 1.250 de lei.
De asemenea, din luna august 2016, se aplica prevederile O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au scazut cu 0,9% fata de aceeasi perioada a anului precedent. S-au inregistrat diminuari la unitatile administrativ teritoriale, in timp ce cheltuielile cu bunuri si servicii la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate au crescut cu 5,5%.
Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de perioada similara a anului trecut cu 7,5%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015, precum si de alte masuri aprobate in timpul anului 2016. Toate acestea au condus la suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara. Alti factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si a stimulentului de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.
Dobanzile si subventiile se mentin la acelasi nivel ca procent din produsul intern brut comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, respectiv 1,3% din PIB si 0,7% din PIB.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 21,7 miliarde de lei, respectiv 2,9% din PIB.
Foto: pixabay.com
Adrian Vaduva