Guvernul a prelungit termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale pana la 19 decembrie 2024, insa data limita pentru depunerea notificarilor privind intentia de a beneficia de aceasta masura ramane 25 noiembrie 2024, a anuntat joi Ministerul Finantelor, dupa aprobarea unui act normativ in acest sens.
Conform Ministerului, printre proiectele legislative adoptate joi se numara si extinderea mecanismului de alocare a imprumuturilor din veniturile din privatizare, in limita unui miliard de lei, pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile si cofinantarea proiectelor europene din perioada 2014-2020. Totodata, a fost introdus un calendar pentru cresterea treptata a nivelului accizelor la vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare si alcool etilic, cu scopul de a oferi predictibilitate fiscala operatorilor economici din acest sector. De asemenea, a fost extins termenul pentru aplicarea facilitatilor fiscale prevazute in OUG 107/2024.
Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta care permite acordarea de imprumuturi din Trezoreria Statului, menita sa rezolve probleme urgente ale autoritatilor administratiei publice locale. Masura vizeaza proiectele cu finantare nerambursabila din perioada de programare 2014-2020, care ar fi trebuit finalizate pana la 31 decembrie 2023, dar care, din diverse motive, au ramas nefinalizate, nefunctionale sau au fost etapizate pentru a respecta termenul de eligibilitate stabilit in cadrul acestei perioade bugetare.
"Primarii vor putea duce la bun sfarsit proiectele nefinalizate si vor putea face functionale proiectele blocate, din perspectiva regulamentelor europene. Fara acest sprijin, multe proiecte finantate din fonduri europene ar fi ramas neterminate, cu consecinte grave: pierderi pentru comunitati, blocaje economice si chiar riscul de a returna banii europeni deja utilizati", a subliniat ministrul Marcel Bolos, conform sursei citate.
Unitatile administrativ-teritoriale, cu exceptia municipiilor resedinta de judet si a sectoarelor municipiului Bucuresti, pot solicita Ministerului Finantelor, pana cel tarziu la 15 februarie 2025, contractarea de imprumuturi pentru anii 2024-2025 din veniturile din privatizare, disponibile in contul curent general al Trezoreriei Statului. Valoarea totala a acestor imprumuturi este plafonata la 1 miliard de lei si poate fi utilizata in urmatoarele scopuri:
- Finantarea cheltuielilor neeligibile pentru realizarea sau finalizarea proiectelor nefinalizate/nefunctionale derulate in cadrul programelor operationale finantate din fonduri europene pentru perioada 2014-2020, inclusiv pentru lucrarile continuate dupa 31 decembrie 2023, confirmate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) ca fiind eligibile in cadrul acestor proiecte.
- Acoperirea cheltuielilor neeligibile pentru proiectele etapizate, a caror valoare este confirmata de MIPE sau de Agentiile de Dezvoltare Regionala, in calitate de autoritati de management pentru programele regionale 2021-2027.
- Prefinantarea si/sau cofinantarea proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile oferite de Uniunea Europeana sau alti donatori europeni, inclusiv pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile asociate acestor proiecte.
Aceasta masura vine in sprijinul autoritatilor locale pentru a asigura finalizarea proiectelor finantate din fonduri europene si a facilita implementarea proiectelor noi in cadrul noii perioade de programare.
Valoarea maxima a imprumuturilor ce poate fi autorizata pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala este stabilita astfel: nelimitata pentru comune si orase; 20 milioane lei pentru municipii; 30 milioane lei pentru municipiile resedinta de judet si sectoarele municipiului Bucuresti; si 35 milioane lei pentru judete.
Totodata, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta care aduce modificari Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Actul normativ urmareste implementarea unei cresteri predictibile a accizelor pentru bauturile spirtoase, pentru a asigura stabilitate fiscala si predictibilitate pentru operatorii economici din acest sector.
"Tinand cont de solicitarile mediului de afaceri din industria alcoolului si bauturilor alcoolice, mentinerea stabilitatii fiscale si eficientizarea colectarii obligatiilor bugetare, in scopul asigurarii unei mai bune incasari la bugetul de stat a accizelor, MF, prin OUG, introduce: un calendar de crestere graduala a nivelului accizelor pentru vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare si alcool etilic in vederea asigurarii predictibilitatii fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului si bauturilor alcoolice; exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu cresterea preturilor de consum, a nivelului accizelor pentru vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare si alcool etilic, avand in vedere faptul ca pentru aceste produse se introduce un calendar de crestere graduala a nivelului accizei pentru perioada 2025-2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflatiei din anul 2024", conform sursei citate.
Prin acelasi act normativ, Guvernul a decis extinderea termenului pentru acordarea facilitatilor fiscale ce includ anularea unor debite restante si penalitati, conform prevederilor OUG 107/2024.
Mai exact, termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale a fost prelungit pana la 19 decembrie 2024. Totusi, contribuabilii care doresc sa beneficieze de aceasta masura trebuie sa depuna notificarile privind intentia de a solicita amnistia pana cel tarziu la 25 noiembrie 2024.
"Este important de mentionat ca cei care nu depun notificarea pot beneficia de facilitati daca achita integral sumele datorate pana la 19 decembrie 2024. In acest caz, banii aferenti penalitatilor vor fi restituiti ulterior. Reamintim ca actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice. Pana la data de 19.11.2024, un numar de 149.589 contribuabili au depus Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, sau Cererea de anulare a unor obligatii bugetare", conform sursei amintite anterior.
Guvernul a stabilit cadrul legal pentru achitarea platilor restante inregistrate de unitatile si subdiviziunile administrativ-teritoriale, inclusiv de institutiile publice finantate integral sau partial din bugetele locale si de spitalele publice aflate in subordinea autoritatilor locale. Aceste datorii, existente la 31 octombrie 2024, vor fi solutionate prin mecanismul SWAP, care presupune efectuarea de tranzactii simultane, directionate catre acelasi buget din care fondurile au fost initial alocate.
Astfel, primarii vor avea posibilitatea sa compenseze datoriile catre furnizori cu obligatiile fiscale ale acestora catre bugetul de stat sau bugetele de asigurari sociale.
Ministerul Finantelor aminteste ca, prin rectificarea bugetara aprobata prin OUG 113/2024, s-au alocat 1,2 miliarde de lei din sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata. Fondurile sunt destinate achitarii platilor restante raportate la 31 august 2024, rezultate din relatiile financiare cu furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, inclusiv pentru cei care presteaza servicii de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat, precum si catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale si alte bugete speciale.
Adriana Vaduva