Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a lansat un nou ghid destinat sa clarifice aspectele fiscale pentru persoanele fizice care obtin venituri din inchirierea si subinchirierea de bunuri imobile si mobile din patrimoniul propriu. Materialul, disponibil pe portalul oficial al ANAF, ofera detalii esentiale despre cum sunt definite aceste venituri, procesul de inregistrare fiscala, precum si obligatiile legate de contributiile de asigurari sociale de sanatate si impozitare.
Ghidul detaliaza diverse categorii de venituri, inclusiv cele provenite din inchirierea locuintelor, caselor de vacanta, garajelor sau terenurilor, utilizand contractele de inchiriere sau subinchiriere. De asemenea, sunt incluse veniturile din arendarea proprietatilor agricole si cele obtinute din inchirierea camerelor in scop turistic, fara limita de numar pentru locuintele detinute.
In plus, documentul abordeaza si modalitatile de plata ale impozitelor si contributiilor sociale, precum si aspecte legate de taxa pe valoarea adaugata si posibile sanctiuni pentru nerespectarea reglementarilor fiscale. Acesta reprezinta un instrument vital pentru contribuabili, ajutandu-i sa navigheze prin complexitatile fiscale ale veniturilor din proprietati personale.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) informeaza ca persoanele fizice care obtin venituri din exploatarea bunurilor din patrimoniul personal, cu exceptia celor din arenda si inchirierea camerelor in scop turistic, sunt obligate sa inregistreze orice contract de cedare a folosintei, precum si modificarile acestuia, la autoritatile fiscale in termen de 30 de zile de la semnare sau modificare.
Calculul venitului net anual se face prin scaderea unei cote de 20% reprezentand cheltuieli, din venitul brut obtinut. Impozitul aferent se aplica la o cota de 10% din venitul net si trebuie achitat la bugetul de stat pana pe 25 mai al anului urmator.
De asemenea, contribuabilii cu venituri din patrimoniul personal, in afara celor arendati sau folositi in turism, precum si acele venituri care sunt platite de entitati juridice cu obligatia de a mentine evidente contabile, trebuie sa depuna Declaratia unica. Aceasta se face in 30 de zile de la incheierea oricarui contract sau pana pe 25 mai al fiecarui an pentru contractele existente, reflectand astfel obligatiile fiscale anuale.
Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor, fie din una sau mai multe surse, sunt supuse obligatiei de a contribui la asigurarile sociale de sanatate. Contributia este calculata pe baza unui plafon anual care poate fi de 6, 12, sau 24 de salarii minime brute pe tara, in functie de nivelul veniturilor realizate.
Concret, pentru venituri anuale care nu depasesc 12 salarii minime brute, baza de calcul pentru contributia de sanatate este echivalentul a 6 salarii minime. Daca veniturile sunt intre 12 si 24 de salarii minime brute, contributia se calculeaza la 12 salarii minime brute. Pentru venituri care egalizeaza sau depasesc 24 de salarii minime brute, baza de calcul este de 24 salarii minime brute. Toate aceste valori sunt stabilite in functie de salariul minim brut in vigoare la momentul depunerii Declaratiei unice.
Rata aplicabila pentru calculul contributiei de sanatate este de 10% si se aplica direct asupra bazei de calcul stabilite. Aceasta declaratie, care include atat impozitul pe venit cat si contributiile sociale, trebuie depusa pana pe 25 mai a fiecarui an fiscal.
In situatia in care "Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" nu este depusa in termen, contribuabilul se poate confrunta cu o amenda variind intre 50 si 500 de lei, conform legislatiei fiscale in vigoare.
Adriana Vaduva