Incepand cu 1 martie, contribuabilii care desfasoara activitati economice intr-o forma autorizata au obligatia sa transmita cererile, inscrisurile sau orice alte documente catre organele fiscale doar prin Spatiul Privat Virtual (SPV) informeaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).
Conform sursei citate, obligativitatea transmiterii din 1 martie la organul fiscal central a cererilor, inscrisurilor sau a altor documente prin intermediul Spatiului Privat Virtual a fost introdusa prin O.G. nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale.
Obligatia se aplica persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent ca persoane fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale.
In situatia in care contribuabilii sau platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, acestea nu vor fi luate in considerare, urmand ca institutia fiscala sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Specialistii ANAF recomanda contribuabililor sa intreprinda demersurile necesare pentru inregistrarea in Spatiul Privat Virtual pana la data de 1 martie 2022, pentru a evita eventualele efecte negative care pot aparea in situatia in care un document trebuie depus intr-un anumit termen, iar acest lucru se realizeaza fizic si nu prin intermediul Spatiului Privat Virtual. Aceste efecte negative includ posibilitatea pierderii dreptului de a beneficia de o facilitate fiscala, aplicarea unor amenzi etc.
Spatiul Privat Virtual este un serviciu gratuit, disponibil non-stop, prin intermediul caruia contribuabilii depun declaratii, cereri, solicita documente, verifica situatia fiscala proprie, etc. Prin transmiterea documentelor prin mediul electronic sunt economisite atat resursele contribuabililor, cat si cele ale administratiei fiscale.
Persoanele fizice sau juridice care detin certificate digitale calificate pot solicita inregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora, iar persoanele fizice care nu detin un astfel de certificat pot solicita inregistrarea pe baza de nume de utilizator si parola.
Adrian Vaduva