RO e-Factura, obligatorie pentru tranzactiile dintre companii si consumatorii finali din 1 ianuarie 2025

RO e-Factura, obligatorie pentru tranzactiile dintre companii  si consumatorii finali din 1 ianuarie 2025
Tuesday, 18 June 2024 economie

Ministerul Finantelor a anuntat extinderea obligativitatii sistemului de facturare electronica, RO e-Factura, pentru tranzactiile dintre companii si consumatorii finali (B2C). Incepand cu 1 iulie 2024, adoptarea acestui sistem va fi optionala, urmand ca din 1 ianuarie 2025, utilizarea lui sa devina obligatorie, potrivit informatiilor oferite de Ministerul Finantelor.

Astfel, toti contribuabilii care emit facturi catre consumatori vor fi obligati sa raporteze aceste tranzactii in sistemul RO e-Factura incepand cu inceputul anului 2025. Aceasta masura face parte din eforturile continuare de digitalizare si modernizare a sistemului fiscal romanesc.

"La nivelul UE este in discutie introducerea facturarii electronice obligatorii, bazat pe standardul european, atat in relatia B2B, cat si in relatia B2C, astfel ca aceasta masura creeaza premisele pentru implementare. In contextul digitalizarii ANAF, informatiile cuprinse in aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea cat mai exacta in decontul precompletat RO e-TVA a operatiunilor economice realizate de persoanele impozabile. Introducerea acestei masuri nu genereaza nicio obligatie pentru persoanele fizice, insa va asigura in viitor posibilitatea persoanelor fizice de a accesa toate informatiile raportate de furnizori. Pentru noi este un instrument vital in lupta cu evaziunea fiscala si implicit pentru capacitatea Guvernului de a finanta investitiile in serviciile publice esentiale", a declarat ministrul Marcel Bolos, conform sursei citate.

Ministerul Finantelor a specificat ca exista anumite exceptii de la obligativitatea utilizarii sistemului national RO e-Factura. Persoanele impozabile care emit facturi pentru operatiuni scutite de TVA, sau pentru sume ce nu sunt incluse in baza de impozitare a TVA, asa cum prevede Codul fiscal, nu sunt obligate sa foloseasca acest sistem. De asemenea, sunt scutite misiunile diplomatice si consulare, diverse institutii ale Uniunii Europene, organisme internationale, si fortele armate ale statelor membre NATO, cu exceptia cazurilor in care aceste entitati aleg sa foloseasca RO e-Factura.

De asemenea, asociatiile, fundatiile si agricultorii persoane fizice care se incadreaza in regimul special pentru agricultori vor fi temporar scutiti de utilizarea RO e-Factura pana la 30 iunie 2025, perioada in care se pot adapta la acest sistem. Dupa aceasta data, utilizarea sistemului va deveni obligatorie pentru aceste categorii incepand cu 1 iulie 2025.

In plus, daca beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul RO e-Factura in termenul stabilit, pentru tranzactii platite la momentul livrarii sau prestarii, acestia pot notifica autoritatile fiscale competente. Aceste masuri sunt parte a eforturilor de modernizare fiscala si digitalizare a administratiei fiscale din Romania.

Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, vor fi obligate sa foloseasca sistemul national RO e-Factura pentru transmiterea facturilor emise in numele si in contul furnizorilor - persoane impozabile din Romania, conform Codului fiscal. Aceasta obligatie intervine in situatiile in care furnizorul ar avea, de altfel, obligatia de a transmite sau de a raporta facturile prin acest sistem. De asemenea, se va organiza un registru special pentru a inregistra aceste organe de executare silita.

Ministerul Finantelor a introdus si modificari la OUG nr.28/1999, care vizeaza obligativitatea operatorilor economici de a folosi aparate de marcat electronice fiscale. O schimbare semnificativa este aceea ca, la cererea clientului, pe bonul fiscal va putea fi inscris codul de identificare fiscala in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA, cum este practica curenta. Aceasta ajustare este esentiala pentru facilitarea generarii formularelor electronice precompletate cu informatii din bazele de date ale ANAF, contribuind astfel la avansul transformarii digitale a serviciilor publice fiscale.

Noua reglementare impune ca pe bonurile fiscale sa fie tiparite data si ora emiterii, numarul de identificare al bonului fiscal, seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si, unde este posibil, un cod QR. Aceste informatii urmaresc sa faciliteze preluarea automata a datelor de catre aplicatii informatice, permitand verificarea prin dispozitive mobile a autenticitatii bonurilor fiscale, o masura destinata combaterii evaziunii fiscale.

In cazul in care, conform testarilor efectuate de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca imprimarea informatiilor sub forma de cod QR nu este posibila din punct de vedere tehnic, operatorii economici vor avea la dispozitie un termen de pana la doi ani pentru a se alinia acestor cerinte, odata cu intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta.

De asemenea, Ministerul Finantelor a modificat Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 pentru a exclude accizele din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare. Aceasta ajustare este menita sa sprijine contribuabilii de buna credinta, avand in vedere ca accizele, fiind taxe aplicate direct sau indirect pe consumul de produse accizabile, sunt suportate de consumatori, in timp ce platitorii de accize sunt responsabili doar pentru declararea si plata acestora la bugetul de stat.

Foto: anaf.ro

Adriana Vaduva

×Our website uses cookies. If you continue to browse we will assume your permission to use them. To find out more details visit our privacy policy page.