Veronica Dutu, expert fiscal si CEO al UnionContExpert, a intervenit recent la postul TVR+ pentru a discuta despre motivele din spatele incasarilor substantiale din contributiile sociale in comparatie cu alte surse de venit, precum TVA-ul, impozitul pe profit si pe venit.
Dutu a explicat ca aceste contributii sociale provin direct de la angajati, fiind retinute si platite de catre angajatori in numele lor. „Aceste contributii sociale sunt ale angajatilor pentru ca stim foarte bine, angajatorul retine aceste contributii si le plateste in numele salariatului. Deci, de fapt, sunt banii nostri, sunt banii salariatilor care muncesc in Romania."
Ea a subliniat ca este esential sa se incaseze corect toate taxele datorate la bugetul de stat. Totusi, problema majora apare atunci cand alte tipuri de taxe, precum TVA, impozitul pe profit sau impozitul pe venit, nu sunt colectate in mod eficient. "Problema mare apare la neincasarea celorlalte taxe sau o slaba incasare pe TVA, pe impozit pe profit, pe impozit pe venit. Deci aici se pune marea problema."
In plus, Veronica Dutu a detaliat responsabilitatea angajatorilor de a plati aceste contributii sociale, explicand ca neplata acestora poate avea consecinte penale. „Aceste contributii la salarii, in cazul in care societatea nu poate sa-si plateasca aceste taxe, sunt niste cauze de natura penala, pentru ca angajatorul retine niste bani ai salariatului si este obligat sa ii plateasca la bugetul statului, fiind bani cu retinere la sursa."
De asemenea, expertul a subliniat ca in cazurile in care societatile nu au capacitatea de a plati contributiile sociale, aceste datorii nu pot fi esalonate, spre deosebire de alte taxe: „Esalonarile pentru datoriile la bugetul statului se pot face pe TVA, pe impozit pe profit, pe impozit pe venit si alte taxe, mai putin taxele care tin de aceste taxe pe salarii."
Problema „ghebului" de TVA si evaziunea fiscala
Cand vine vorba de TVA, lucrurile sunt mult mai complexe. „In ceea ce priveste acest gheb de TVA, care intr-adevar, cum spun autoritatile, se duce undeva la 10% din PIB, acest gheb de TVA are mai multe explicatii. Exista odata evaziune prin neplata acestor taxe la bugetul statului si o alta evaziune prin nedeclararea lor", a explicat Veronica Dutu.
Un alt factor important care contribuie la aceasta problema este insolventa firmelor. „Mare parte din aceasta suma este datorata de firmele care sunt in insolventa", a subliniat ea. De asemenea, Dutu a mentionat si frauda de tip carusel, care se intalneste frecvent in relatiile comerciale B2B: „De exemplu, achizitiile din Uniunea Europeana... se aplica taxarea inversa, dar in spate cumva este o obligatie de plata a TVA-ului, acel TVA nu se plateste si se compenseaza prin acest proces de taxare inversa."
Instrumentele ANAF si digitalizarea proceselor fiscale
Veronica Dutu a remarcat si eforturile recente ale ANAF in combaterea evaziunii fiscale prin automatizarea proceselor, dar a atras atentia asupra necesitatii unei evaluari a rezultatelor acestor masuri: „ANAF-ul anul acesta si incepand de anul trecut a facut eforturi foarte mari pentru acel e-TVA, e-factura, e-transport, e-sigiliu. Sa vedem care vor fi consecintele acestor instrumente de automatizare a ANAF-ului."
Blocul National Sindical subliniaza povara taxelor pe salarii din Romania. Iar CEO UnionContExpert a detaliat perspectiva sa asupra acestui subiect, aducand clarificari cu privire la modul in care taxele influenteaza veniturile angajatilor.
Taxele pe salarii in Romania: mari in raport cu veniturile mici
„Taxele in Romania sunt foarte mari, raportat la un anumit venit. La noi in Romania nu sunt cele mai mari taxe din Uniunea Europeana, dar datorita faptului ca la noi sunt salariile mici si salariatii raman cu aproape 50% din salariu in fiecare luna, de aici vine cumva interpretarea ca la noi taxele sunt foarte mari", a explicat Veronica Dutu.
Dutu a subliniat ca aceasta perceptie este rezultatul unui venit salarial redus la care se aplica taxele, ceea ce face ca impactul acestora sa fie resimtit mai acut. Comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana, Romania are salarii mult mai mici, iar acest lucru creeaza dificultati pentru angajati in gestionarea veniturilor ramase dupa impozitare.
Propunerea de praguri pentru impozitare
In cadrul discutiei, Veronica Dutu a prezentat si o posibila solutie pentru a reduce impactul fiscal asupra salariatilor cu venituri mici. „Din punctul meu de vedere, ar trebui ca daca un salariat are un anumit salariu, sa nu se aplice macar impozitul pe venit pana la o anumita suma si sa se impoziteze diferenta care depaseste o anumita suma", a sugerat ea.
Astfel, pentru salarii brute de 4.000 de lei, Dutu propune o reforma fiscala prin care sa nu se aplice impozitul de 10% pana la un prag de 2.000 de lei. „Sa se impoziteze 10% doar diferenta care depaseste aceasta suma de 2.000 de lei", a explicat ea, subliniind ca astfel, salariatii ar ramane cu mai multi bani pentru a-si sustine familiile si dezvoltarea profesionala.
Solutii pentru o impozitare echitabila
Veronica Dutu a atras atentia asupra necesitatii de a crea un sistem de impozitare echitabil, care sa permita angajatilor sa isi gestioneze veniturile mai eficient si sa isi sustina nevoile zilnice. „In sensul ca sa existe niste praguri si ar trebui ca salariatul, cand se termina luna, sa aiba un venit in asa fel incat sa poata sa-si sustina familia, sa-si sustina formarea profesionala si asa mai departe", a adaugat ea.
Epertul fiscal a explicat faptul ca taxarea ridicata pe munca si deficitul bugetar sunt interconectate si accentuate de incapacitatea statului de a colecta eficient taxe din alte surse.
Taxarea pe munca ridicata – consecinta a neincasarilor din alte surse
„Sa stiti ca este o explicatie destul de sustinuta. De ce? Pentru ca ne uitam la deficitul bugetar, care la sfarsitul anului o sa fie in jur de 8%, intre 7 si 8%", a declarat Veronica Dutu. Ea a subliniat ca acest nivel ridicat al deficitului bugetar este in parte datorat unei colectari deficitare a taxelor, in special in ceea ce priveste TVA-ul.
Gheb-ul de TVA – un obstacol major pentru buget
Unul dintre principalele motive pentru care bugetul statului nu reuseste sa adune suficiente venituri este „gheb-ul de TVA", care reprezinta diferenta dintre valoarea teoretica a TVA-ului care ar trebui colectata si suma efectiv incasata de stat. „Acest gheb de TVA este de 10% din PIB-ul Romaniei", a explicat Dutu.
Ea a subliniat ca, daca statul roman si ANAF ar reusi sa colecteze mai eficient TVA-ul si alte taxe, ar exista venituri suplimentare care ar reduce necesitatea imprumuturilor externe si implicit deficitul bugetar. „Daca statul roman si ANAF-ul ar reusi sa incaseze cat mai multi bani la bugetul statului si sa aduca venituri suplimentare, atunci si deficitul bugetar ar fi mai mic", a adaugat ea.
Imprumuturi cu dobanzi mari – povara pentru buget
Veronica Dutu a atras atentia asupra costului indatorarii externe, care a crescut semnificativ in acest an. „Ministerul de Finante, Guvernul Romaniei nu ar fi obligat sa se duca sa faca imprumuturi externe, care stiti foarte bine, aceste imprumuturi au dobanzi de peste 6%", a subliniat expertul fiscal.
Romania s-a imprumutat in 2024 cu dobanzi mari, variind intre 6,5% si 6,9%, ceea ce reprezinta un cost semnificativ pentru buget. „Costul indatorarii este foarte mare", a subliniat ea, atragand atentia asupra faptului ca o colectare mai eficienta a taxelor ar putea ajuta la reducerea acestei poveri financiare pe termen lung.
CEO UnionCont a discutat despre impactul pe care eliminarea unor exceptii fiscale le-ar putea avea asupra salariatilor si companiilor, in contextul deficitului bugetar ridicat si al incertitudinii economice.
Romania nu are o taxa unica, iar povara fiscala pentru salariati nu ar trebui sa creasca
„Dupa cum bine stiti, in Romania nu exista o taxa unica, pentru ca avem impozit pe dividende 8%, impozit pe profit 16%, impozit pe salarii 10%, deci nici de cum nu avem o taxa unica pe impozitare. Povara fiscala pentru salariati nu ar trebui sa creasca, pentru ca salariile in Romania sunt destul de mici comparativ cu salariile din Uniunea Europeana," a explicat Dutu, subliniind ca majorarea taxelor in acest moment nu ar fi oportuna din punct de vedere economic.
Cresterea taxelor, un risc major pentru o economie fragila
Veronica Dutu a evidentiat faptul ca majorarea taxelor ar fi oportuna doar intr-un context economic favorabil, cand companiile si economia sunt suficient de robuste pentru a sustine o astfel de masura. „Da, intr-adevar, poti sa maresti taxele atunci cand economia duduie, cum se spune la noi la romani. Dar in conditiile in care economia, stiti si dumneavoastra foarte bine, anul acesta am avut o crestere economica de pana intr-un 1%, 0,9% sau 0,7%, depinde la ce trimestru ne referim. Nu poti sa cresti taxele intr-o economie care abia reuseste sa se sustina pe un plan de subzistenta," a declarat Dutu.
Aceasta a atras atentia asupra impactului asupra angajatilor si companiilor, precizand ca o revenire la o cota de impozitare de 16% ar trebui acompaniata de o crestere salariala de 6%, pentru ca angajatii sa nu simta aceasta povara suplimentara.
Cresteri de taxe in 2025
Desi premierul a afirmat ca TVA-ul nu va creste, Dutu considera ca maririle de taxe sunt inevitabile, dar ca acestea ar putea fi amanate pana in a doua jumatate a anului 2025. „Taxele vor fi crescute, probabil, din a doua parte a anului 2025. Noi, specialistii in fiscalitate si toti specialistii de macroeconomie, sustinem aceasta realitate a cresterii taxelor. De ce? Pentru ca statul nu are de unde sa ia bani," a explicat ea.
De asemenea, aceasta a mentionat ca desi politicienii nu doresc sa anunte cresteri de taxe, presiunea pe bugetul statului si deficitul bugetar impun astfel de masuri.