Start-Up Nation 2024: O noua directie, un nou public tinta

Start-Up Nation 2024: O noua directie, un nou public tinta
duminică, 21 iulie 2024 Legislatie

Veronica Dutu, expert fiscal si financiar, CEO la UnionContExpert, a adus recent in discutie schimbarile semnificative ale programului Start-Up Nation 2024, in cadrul unei interventii la B1 TV. Criticile aduse programului vizeaza o pivotare de la sprijinirea antreprenoriatului cu adevarat inovativ, la o abordare care pare sa favorizeze mai mult un anumit segment social.


Schimbarile in filosofia programului

Dutu explica transformarea programului in ceva ce seamana mai mult cu un proiect social: „Acest program si-a schimbat filozofia total fata de ce a fost in anii anteriori. Exista acum doua etape pentru calificarea tinerilor in acest program. Prima etapa consta in urmarea cursurilor profesionale in antreprenoriat, esentiale pentru tinerii care isi deschid o companie, iar etapa a doua se concentreaza pe infiintarea companiilor si accesarea finantarii."

Noua tinta a programului

Potrivit Dutu, noua structura a programului pare sa se concentreze pe asistarea unui grup specific: „Grupul tinta acum sunt tinerii sub 35 de ani, somerii, persoanele care se intorc din strainatate, cele cu dizabilitati si persoanele neangajate. Astfel, un tanar care lucreaza la o multinationala si doreste sa-si deschida o companie, nu mai poate accesa acesti bani conform noilor reguli."

Impactul asupra antreprenoriatului autentic

Experta fiscala subliniaza discrepanta dintre scopul original al programului si rezultatele actuale: „Din pacate, Start-Up Nation nu mai serveste scopul pentru care a fost creat. Exista multi oameni capabili si inteligenti in Romania, cu idei de afaceri excelente, care in prezent lucreaza si doresc sa-si deschida un business, dar nu au finantarea necesara."

Restrictivitatea noilor reguli

Dutu adauga, de asemenea, ca noile reguli restrang sever accesul la program: „Daca in acest moment un tanar detine o companie, el nu este eligibil pentru Start-Up Nation. Trebuie sa-si inchida compania sau sa o vanda altcuiva pentru a putea aplica, si in momentul aplicarii, nu trebuie sa aiba calitatea de asociat sau actionar in alta companie."

„Suma maximă pe care pot să o acceadă este 250.000 de lei. Cu condiția să angajeze două persoane și acele persoane să aibă contract pe durată nedeterminată și să fie active cel puțin 12 luni și 100 de mii de lei dacă angajează cel puțin o persoană. Și tot așa, acel salariat trebuie să aibă contract de muncă pe durată nedeterminată și cel puțin 12 luni. ", a punctat Veronica Dutu.

CEO la UnionContExpert, a discutat si despre iminenta lansare a programului "Femeia Antreprenor", in cadrul aceleasi interventii tv. Acest program, asteptat cu interes de comunitatea antreprenoriala feminina din Romania, promite sa ofere suport substantial pentru femeile care doresc sa-si dezvolte sau sa inceapa afaceri proprii.

Detalii despre programul Femeia Antreprenor

Programul "Femeia Antreprenor" se adreseaza companiilor cu cel putin 50% actionariat feminin si include domenii de activitate specifice, eligibile pentru finantare. "Salut acest program Femeia Antreprenor. O sa aplic si eu cu compania mea la acest program," a mentionat Dutu, subliniind importanta si beneficiile acestuia.

Conditii de acces si finantare

Finantarea maxima disponibila este de 200.000 de lei per companie, dintr-un buget total de 200 de milioane de lei. Programul va fi deschis pentru aplicare pe 30 iulie si va ramane activ timp de aproximativ 45 de zile. "Nu mai este filozofia primul venit, primul servit, ci toate doamnele care au companii pot sa acceseze acest proiect," a explicat Dutu. Dupa perioada de aplicare, proiectele vor fi evaluate si cele cu cele mai bune scoruri vor fi finantate.

Utilizarea fondurilor si obligatiile beneficiarilor

Fondurile trebuie folosite conform unor reguli stricte, cu cheltuieli eligibile precum achizitia de mobilier, crearea unui site de prezentare, plata salariilor, chirii, si utilitati. "De exemplu, daca avem o societate de productie, putem sa cumparam echipamente tehnologice pentru retehnologizare," a adaugat Dutu, accentuand pe importanta investitiilor in tehnologie si software.

Provocarile programului

Desi programul este conceput pentru a stimula antreprenoriatul feminin, Dutu a evidentiat ca nu toate domeniile de activitate sunt eligibile, ceea ce necesita o atentie sporita din partea aplicantelor atunci cand pregatesc documentatia pentru proiect. In plus, cofinantarea de 10% poate fi o bariera pentru unele startup-uri, desi un aport mai mare poate creste sansele de obtinere a finantarii.

Impactul asteptat

Dutu are sperante mari in ceea ce priveste impactul acestui program asupra economiei: crearea de noi locuri de munca si stimularea inovatiei in randul antreprenorilor feminini. Toate acestea sunt asteptate sa contribuie la cresterea economica si la diversificarea peisajului antreprenorial din Romania.

Femeia de afaceri a subliniat necesitatea unei gestionari prudente si conforma a fondurilor, evidentiind responsabilitatile pe termen lung ale beneficiarilor.

Monitorizarea riguroasa a cheltuielilor

Dutu a explicat ca, desi finantarile pot parea "gratuite", acestea vin cu un cadru strict de monitorizare care se intinde pe o perioada de trei pana la cinci ani. "Cu siguranta acesti bani intr-adevar sunt gratuiti, dar noi avem controle timp de 3 ani, 5 ani de zile," a spus Dutu. Scopul acestor audituri este de a verifica daca cheltuielile efectuate de companii sunt eligibile conform regulamentelor programului.

Riscurile nerespectarii regulilor

Incalcarea conditiilor de eligibilitate poate avea consecinte severe. "Sa se urmareasca in primul rand daca s-au respectat cheltuielile eligibile, pentru ca daca noi facem niste cheltuieli neeligibile, vom da banii inapoi si vom da banii si cu dobanda," a avertizat Dutu. Acesta este un punct crucial, deoarece nerespectarea regulilor poate duce nu doar la necesitatea returnarii fondurilor, ci si la penalitati suplimentare.

Importanta consultantei specializate

Expertul fiscal a subliniat importanta colaborarii cu profesionisti calificati in gestionarea fondurilor europene. "De aceea trebuie neaparat sa va luati un contabil foarte bun, trebuie sa va luati un consultant pentru scrierea de proiecte foarte bun," a recomandat Dutu. Alegerea unor consultanti competenti este esentiala pentru a asigura conformitatea cu cerintele financiare si pentru a evita greseli costisitoare.

De asemenea, CEO la UnionContExpert a analizat initiativa Ministerului Economiei de a lansa programul Start-Up Export. Acesta vizeaza stimularea exporturilor romanesti, un sector vital pentru echilibrarea balantei comerciale a tarii.

Detalii Initiale despre Start-Up Export

Programul, inca in faza de proiect, urmareste sa sprijine producatorii romani in demersurile lor de a penetra pietele externe. "Acest program deocamdata este la nivel de proiect. Inca nu stim foarte clar in ce consta programul respectiv, dar ideea de baza este urmatoarea. Noi vrem sa vindem produse romanesti in afara tarii," a explicat Dutu.

Obiectivele programului

Scopul principal al Start-Up Export este de a incuraja si de a sustine exporturile produselor romanesti, un pas esential pentru imbunatatirea balantei comerciale a Romaniei. "Si acest program este adresat producatorilor care vor sa-si vanda produsele romanesti in afara si sa faca export," subliniaza Dutu.

Contextul economic actual

Romania se confrunta cu o discrepanta majora intre importuri si exporturi, situatie care afecteaza economia nationala. "Stim foarte bine ca balanta Romaniei este pe minus cu mult pentru ca valoarea importurilor este mult mai mare decat valoarea exporturilor," mentioneaza expertul fiscal. Acest program vine ca o necesitate pentru a corecta aceste dezechilibre.

Sprijinul statului

Dutu accentueaza necesitatea unui suport financiar solid din partea statului roman pentru a ajuta producatorii sa acopere o parte din costurile asociate cu exporturile. "Si in primul rand statul trebuie sa vina cu niste sustineri financiare pentru a putea suporta o parte din costuri in acest sens," a declarat ea.

Expertul fiscal a abordat si digitalizarea Registrului Comertului, un proiect ce promite sa revolutioneze modul in care antreprenorii isi pot infiinta firmele, aducand procedura in era digitala.

Un salt semnificativ spre eficienta

"Da, este foarte adevarat ca in alte tari iti infiintezi o firma in cateva ore, iar in Romania iti infiintezi o firma in cateva saptamani sau in cateva zile," a subliniat Dutu, evidentiind discretia dintre eficienta proceselor birocratice romanesti si cele din alte natiuni. Initiativa de digitalizare este vazuta ca un raspuns necesar la aceasta situatie, avand potentialul de a alinia Romania la standardele internationale.

Digitalizarea Registrului Comertului

Aceasta transformare digitala a Registru Comertului este o schimbare binevenita si asteptata de mult timp. "Este de aplaudat aceasta initiativa de digitalizare a registrului comertului," afirma Dutu, exprimand un sentiment larg raspandit printre antreprenorii romani. Simplificarea procesului nu numai ca va reduce timpul necesar pentru infiintarea unei firme, dar va si diminua costurile asociate si va imbunatati experienta generala a utilizatorilor.

Infiintarea firmelor in era digitala

Procesul de infiintare a unei firme va deveni accesibil de oriunde, chiar si de pe dispozitive mobile, conform planurilor anuntate. "Si da, intr-adevar, in viitorul apropiat o sa ne putem infiinta firme de la laptop, din fata unui laptop," mentioneaza Dutu, indicand o flexibilitate si o accesibilitate crescuta pentru toti cei interesati sa intre in lumea afacerilor.

Dutu a analizat si provocarile cu care se confrunta economia Romaniei. In ciuda asigurarilor date de premierul Marcel Ciolacu si de ministrul Marcel Bolos, care au promis ca nu vor creste TVA-ul in urmatorul an.

Stabilitatea fiscala vs. necesitatea de finantare

"Din punctul meu de vedere, fiind un an electoral, nu vor creste taxele anul acesta," a explicat Dutu, indicand ca, desi taxele nu vor creste, presiunile asupra bugetului raman intense. "Dar de unde vor lua banii pentru anul viitor pentru a sustine toate cheltuielile bugetare? Eu sunt intr-adevar convinsa ca Romania are nevoie de bani pentru sustinerea cheltuielilor bugetare, dar trebuie sa ne intrebam de unde luam acesti bani," a adaugat ea.

Problemele cresterii cheltuielilor guvernamentale

Cu cresterea continua a cheltuielilor bugetare, in special pe pensii, Dutu a subliniat dilema majora cu care se confrunta guvernul: "Cheltuielile legate de pensii. Este un... Vin acum in septembrie, boom-ul. Cu un plus la bugetul statului de 10-16 miliarde de lei. Deci este o crestere fabuloasa. De unde luam banii aceia? De unde le luam? Din imprumuturi, probabil."

Impactul politicilor fiscale pe termen lung

Pe langa presiunile imediate, Dutu a discutat si despre impactul pe termen lung al politicii fiscale actuale, subliniind necesitatea unei strategii sustenabile: "Si tara se va imprumuta pe 30-40 de ani si copiii si nepotii nostri vor plati aceste datorii." A mentionat, de asemenea, planurile de reducere a deficitului bugetar: "Am inteles ca a existat o discutie cu Comisia Europeana pentru reducerea deficitului bugetar cu 0,76% pe fiecare an in parte pentru ca dupa sapte ani de zile sa ajungem intr-un deficit bugetar in zona de 3%. Noi acum avem 3,6%. In acest moment, sfarsitul anului, cred ca ne va prinde cu peste 6% deficit bugetar."

Provocarile cresterii datoriei externe

Dutu a subliniat si impactul negativ al cresterii datoriei externe a Romaniei, care a depasit 50%, si a cresterii continue a numarului de bugetari, ceea ce complica si mai mult situatia fiscala a tarii: "Numarul angajatilor la stat se angajeaza si cate 2000 de bugetari pe luna. Da, numarul bugetarilor cresc, salariile cresc la stat. Stim foarte bine ca in Romania, bugetarii o duc mult mai bine decat salariatii din mediu economic, ceea ce nu este normal sa se intample asa."

×Website-ul nostru foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Pentru mai multe detalii consultați politica noastră de confidențialitate.