In luna august, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) restituie Taxa pe Valoare Adaugata (TVA) in valoare de peste 735 milioane de lei. Potrivit unui comunicat al institutiei plata efectiva a sumelor este programata in doua transe: 11 august — 204,12 milioane de lei si 31 august: 386,46 milioane de lei.
De rambursare beneficiaza toate deconturile de TVA inregistrate pana la 8 iulie 2016, cu exceptia celor aferente operatiunilor de import depuse pana la 25 iulie 2016.
Cum se inregistreaza deconturile de TVA
Deconturile de TVA se depun, incepand cu prima zi a anului, la organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, dar si prin mijloace electronice, la termenele prevazute de Noul Cod fiscal.
Fiscul grupeaza deconturile de TVA, in vederea procesarii lor, in doua categorii, si anume:
- Deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);
- Deconturi cu sume negative (cu optiune de rambursare sau fara optiune de rambursare, adica sumele vor fi reportate in decontul perioadei urmatoare).
Deconturile cu sume negative de TVA pentru care se solicita rambursarea TVA sunt solutionate in functie de gradul de risc fiscal al contribuabilului. In plus, ANAF poate decide daca va controla sau nu firmele respective. Existatrei situatii posibile:
- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, emisa de compartimentul de specialitate in termen de maximum 5 zile de la data depunerii decontului;
- in cazul deconturilor de TVA, depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, incadrate la risc fiscal mediu - cu analiza documentara;
- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala anticipata.
Tipuri de documente pe care le cere Fiscului la controlul de TVA
Autoritatile pot solicita documente pe care le considera necesare pentru justificarea rambursarii TVA firmelor unui control fiscal cu privire la rambursarea TVA.
Printre aceste documente se numara:
- Contracte comerciale, facturi si documente vamale in cazul exporturilor/importurilor efectuate;
- Jurnale de vanzari si cumparari;
- Declaratiile de TVA depuse pentru perioadele fiscale pentru care se solicita rambursarea TVA;
- Balante de verificare;
- Documente justificative, de exemplu: situatii de lucrari, devize, documente de transport, foi de parcurs etc.;
- Alte documente specifice domeniului de activitate.
Inspectorii fiscali pot cere orice alte documente pe care le considera necesare pentru justificarea rambursarii TVA. In plus, reprezentantii ANAF pot solicita traducerile autorizate aferente in cazul in care documentele cerute sunt intocmite intr-o alta limba decat cea romana.
Adrian Vaduva
Foto: ANAF