Deficitul bugetului general consolidat al Romaniei a crescut semnificativ in primele sapte luni ale anului 2024, ajungand la 71,04 miliarde de lei, ceea ce reprezinta 4,02% din Produsul Intern Brut (PIB). Aceasta marcheaza o agravare fata de deficitul de 38,6 miliarde de lei, sau 2,40% din PIB, raportat in aceeasi perioada a anului precedent, potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finantelor (MF).
Comparativ, la sfarsitul primelor sase luni din 2024, deficitul inregistrat era de 63,67 miliarde de lei, echivalentul a 3,6% din PIB.
"Executia bugetului general consolidat in primele sapte luni ale anului 2024 s-a incheiat cu un deficit de 71,04 miliarde de lei, respectiv 4,02% din PIB fata de deficitul de 38,60 miliarde de lei, respectiv 2,40% din PIB aferent celor sapte luni ale anului 2023", a anuntat Ministerul Finantelor.
In primele sapte luni ale anului 2024, veniturile totale ale bugetului general consolidat al Romaniei au atins 331,56 miliarde de lei, marcand o crestere de 15,1% fata de perioada similara a anului precedent. Aceasta expansiune a fost alimentata de performanta solida a incasarilor din venituri curente, inclusiv contributii de asigurari, TVA, impozitul pe salarii, impozitul pe profit, si venituri nefiscale. De asemenea, incasarile din impozitul pe salarii si venit au crescut semnificativ, ajungand la 29,10 miliarde de lei, reflectand o crestere anuala de 22%.
"Veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 20,6%, peste evolutia fondului de salarii din economie (17,2% ), evolutia acestei categorii de incasari fiind influentata de modificarea reglementarilor privind facilitatile fiscale acordate salariatilor din sectorul constructii, agricol, industria alimentara si a activitatilor de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 si Legea nr. 296/2023 ) si de majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata (H.G. nr. 900/2023, iar incepand cu data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/2024 )", conform sursei citate.
De asemenea, Ministerul Finantelor a raportat cresteri favorabile si in incasarile din impozitul pe veniturile din pensii, care au avut un avans impresionant de 63,5%, si cele provenite din declaratia unica, cu o crestere de 12,4%.
In contrast, incasarile din impozitul pe dividende continua sa inregistreze o scadere de 5,5%, o reflectare a efectului de baza generat de cresterea semnificativa a dividendelor distribuite in ianuarie 2023, bazate pe situatiile financiare interimare ale anului 2022, cu o rata de impozitare de 5%.
"Contributiile de asigurari au inregistrat 109,28 miliarde de lei, in crestere cu 20,7% (an/an), peste evolutia fondului de salarii din economie. Evolutia acestor incasari a fost influentata pozitiv de modificarea reglementarilor privind facilitatile fiscale acordate salariatilor din sectorul constructii, agricol, industria alimentara si a activitatilor de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 si Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata (H.G. nr. 900/2023, iar incepand cu data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/2024) si majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara (O.U.G. nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,14 miliarde lei, conform O.U.G. nr. 4/2023)", puncteaza MF.
Incasarile din impozitul pe profit au atins suma de 23,57 miliarde de lei, marcand o crestere anuala de 22%, impulsionata de cresterea veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv din impozitul minim pe cifra de afaceri pentru agentii economici si din impozitul pe profit pentru bancile comerciale, care a inregistrat o crestere de 23,6%. Aceasta evolutie a fost partial temperata de redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari si acte de mecenat, conform Legii nr. 322/2021, ce a avut un impact negativ de 0,4 miliarde de lei.
Incasarile nete din TVA au atins 66,19 miliarde de lei, reprezentand o crestere de 14,8% fata de anul precedent.
In acelasi timp, valoarea restituirilor de TVA a crescut cu 8,7%, de la 17,04 miliarde de lei in primele sapte luni din 2023 la 18,51 miliarde de lei in perioada corespunzatoare din 2024.
"Evolutia incasarilor din taxa pe valoare adaugata a fost sustinuta si de modificarile fiscale aduse prin Legea nr.296/2023, precum cresterea cotei de TVA pentru alimente cu zahar adaugat (peste 10g/100g produs), pentru dreptul de utilizare a facilitatilor sportive, transportul de persoane in scop turistic, pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta", potrivit sursei citate.
Veniturile din accize au atins 23,56 miliarde de lei, marcand o crestere anuala de 13,9%, principalul motor al acestei cresteri fiind reprezentat de accizele pe produsele energetice, care au crescut cu 21,9% datorita unei cresteri a consumului de carburanti. In acelasi timp, veniturile din accizele pe produsele din tutun au inregistrat o crestere de 2,3%, reusind sa revina in teritoriul pozitiv, sustinuta de o crestere semnificativa in ultimele trei luni. Evolutia lunara a veniturilor din accize este caracterizata de o volatilitate crescuta, influentata de strategiile fiscale ale operatorilor economici.
Pe de alta parte, veniturile nefiscale au totalizat 31,87 miliarde de lei, inregistrand o crestere de 18,8% fata de anul precedent, sprijinita puternic de dividendele incasate si de varsamintele din veniturile nete ale Bancii Nationale a Romaniei.
Suma rambursata de Uniunea Europeana si donatiile au totalizat 21,42 miliarde de lei, reflectand o scadere de 11,9% fata de anul trecut.
Cheltuielile bugetului general consolidat au crescut in termeni nominali cu 23,2% in primele sapte luni ale anului 2024, atingand 402,60 miliarde de lei. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, aceste cheltuieli au crescut cu 2,44 puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului 2023, crescand de la 20,34% la 22,78% din PIB.
Cheltuielile de personal au ajuns la 92,40 miliarde de lei, inregistrand o crestere de 23,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Ca procent din Produsul Intern Brut, aceste cheltuieli reprezinta 5,2% din PIB, marcand o crestere de 0,6 puncte procentuale, o evolutie influentata de majorarile salariale aplicate in 2023 si 2024.
In ceea ce priveste cheltuielile cu bunuri si servicii, acestea au totalizat 53,30 miliarde de lei, cunoscand o crestere de 25,7% fata de perioada similara a anului anterior. Bugetele locale au reflectat o crestere de 18,1%, iar bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate a inregistrat o crestere de 28,2%, sume alocate mai ales pentru decontarea medicamentelor in cadrul programelor nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au atins valoarea de 21,88 miliarde de lei, fiind cu 3,19 miliarde de lei mai mari decat in perioada similara a anului precedent.
Ministerul Finantelor a raportat ca cheltuielile cu asistenta sociala au crescut cu 13,9%, ajungand la 128,67 miliarde de lei, reflectand eforturi continue de sprijinire a celor mai vulnerabile segmente ale populatiei.
"Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8%, a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 1.125 lei la 1.281 lei, in conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii", conform MF.
Cheltuielile cu asistenta sociala, care au inclus compensatii pentru facturile de energie electrica si gaze naturale, au totalizat 2,97 miliarde de lei in primele sapte luni ale anului 2024, reflectand eforturile statului de a ameliora impactul cresterilor de preturi asupra consumatorilor.
Subventiile, in valoare de 12,08 miliarde de lei, au fost directionate in principal catre transportul de calatori si sprijinul producatorilor agricoli, precum si catre scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru consumatorii noncasnici, reprezentand 25,65% din totalul subventiilor.
Alte cheltuieli, in suma de 9,84 miliarde de lei, au inclus principal burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, despagubiri civile, si sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform Legilor nr. 165/2013 si nr. 164/2014.
Cheltuielile pentru proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile, inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana destinate agriculturii, au atins valoarea de 28,16 miliarde de lei.
Conform Ministerului Finantelor, cheltuielile pentru investitii, inclusiv cheltuielile de capital si cele alocate programelor de dezvoltare finantate din fonduri interne si externe, au atins 56,99 miliarde de lei in primele sapte luni ale anului 2024. Aceasta reprezinta o crestere substantiala de 46,4% fata de suma de 38,94 miliarde de lei inregistrata in perioada similara a anului anterior.
Pentru anul curent, bugetul a fost planificat cu un deficit estimat la 5% din PIB, marcand o reducere fata de deficitul de 5,68% din PIB raportat in 2023.
Foto: pixabay.com
Adriana Vaduva