Romanii au achizitionat mai putine masini in primele trei luni din 2021 comparativ cu aceiasi perioada a anului anterior. Astfel, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA) inmatricularile de autoturisme in Romania au scazut cu 25,8% in primele trei luni din acest an comparativ cu perioada similara a anului trecut.
„Dupa ce, in ultimele 4 luni ale anului 2020, am consemnat cresteri importante ale inmatricularilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scadere semnificativa in lunile ianuarie (-46,6%) si februarie (-18,8%), acestea fiind, intr-o oarecare masura, compensate de cresterea de 19,4% din luna martie. Pe plan european, insa, dupa o crestere importanta in luna martie (+87,3%), primul trimestru se incheie cu o crestere generala de 3,2%", anunta APIA.
In piata romaneasca, in perioada mentionata top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia (4.322 unitati), urmata de Ford (2.656 unitati), Toyota (2.061 unitati), Hyundai (1.844 unitati), Volkswagen (1.833 unitati), Skoda (1.767 unitati), Mercedes Benz (1.541 unitati), Renault (1.456 unitati), BMW (956 unitati) si Suzuki (809 unitati).
Autoturismele (care reprezinta cca. 79% din total) au inregistrat, in luna martie 2021, un volum de 7.752 unitati, cu 18,7% mai mare decat in luna similara din 2020. Pe ansamblul primelor 3 luni din 2021, se inregistreaza a scadere generala de 25,8% comparativ cu perioada similara a anului anterior.
Dupa primele 3 luni ale anului 2021, se observa o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, segmentele in crestere fiind A (+115,8%), F (+153,5) si "Sport" (+19,0%), celelalte fiind in scadere. In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 45,3% (in crestere cu 5,8 pp fata de 2020), urmat de C, cu 26,6% (in scadere cu 7,2 pp) si B, cu 17,9% (in scadere cu 1,5 pp).
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, dupa 3 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzina a inregistrat o scadere moderata (-3,8 pp) fata de perioada similara din 2020, ajungand, astfel, la o pondere de 61,3%. In ceea ce priveste autoturismele cu motoare diesel, si acestea inregistreaza o scadere de 3pp fata de primele 3 luni din 2020, detinand,
insa, o cota de doar 26,5% din total.
Conform APIA autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa primele 3 luni din 2021, o cota de piata de 12,2%, care este de 2,2 ori mai mare decat cea pe care o aveau dupa perioada similara a anului trecut (5,5%).
"Ca si in anul 2020, cand, desi s-a inregistrat o contractie importanta a achizitiilor de autoturisme, cele "verzi" au performat, si in 2021 acestea raman in teritoriul pozitiv, crescand cu 65,0% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Si mai important este faptul ca ele detin, in luna martie, o cota de piata de 10,7%, iar dupa dupa 3 luni din 2021, 12,2% fata de doar 5,5%, cat era in perioada similara din 2020", potrivit sursei citate anterior.
Foto: pixabay.com