Evolutia pietei auto in Romania este pe un trend negativ in primele 4 luni din acest an. Astfel, cifrele arata o scadere de aproape 30% a vanzarilor comparativ cu ac eeasi perioada din 2019, conform informatiilor publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA.
In acest context, este de retinut faptul ca evolutia din Romania, ca si cea din Europa, de altfel, este cauzata de o conjunctura a pietei auto dintre cele mai complexe in care principalul rol il are pandemia COVID19 si restrictiile de circulatie sau oprirea generala a productiei de autovehicule din Europa, la care se adauga cerintele unor emisii de CO2 mai severe decat cele de anul trecut.
Topul general pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) dupa 4 luni din 2020 este condus de catre Dacia, cu 9.551 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 3.436 unitati, Renault 2.961 unitati, Skoda, 2.779, Ford 2.564 unitati si Hyundai cu 2.239 unitati.
La finalul primelor patru luni din 2020, Top 10 este condus de Dacia, cu 8.834 unitati (27,7% cota de piata), urmata de catre Volkswagen cu 2.870 unitati (9% cota de piata), Skoda 2.779 unitati (8,7% din total piata), Renault - cu 2.411 unitati (7,6% cota de piata), Hyundai - cu 2.239 unitati (7% cota de piata).
Pe modele, cu cele 3.651 de unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in intervalul ianuarie - aprilie, urmat de Dacia Duster cu 2.493 unitati, Dacia Sandero - cu 1.867 unitati, Skoda Octavia (1.293) si Renault Clio (996).
In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, pe fondul scaderii generale a pietei, in luna aprilie 2020 a crescut semnificativ ponderea autoturismelor diesel (43%), comparativ cu cea inregistrata in luna anterioara (34,1%). Autoturismele pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 63,1% din total, in scadere fata de cota inregistrata anul trecut, de 64,9%.
Pe segmentul autoturismele electrice si hibride, dupa primele patru luni din acest an, se inregistreaza un volum in crestere totala de 4,6%, fata de perioada similara a anului trecut. In aceasta marja, se consemneaza o crestere de 27,5% la autoturismele full electrice si 70,3%, la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o scadere conjuncturala de 4,2%.
Conform APIA, autovehiculele comerciale usoare (inclusiv minibus si pick-up) au inregistrat o scadere de 57,9%, in aprilie, iar la nivelul primelor patru luni exista o diminuare de 30,1%.
Foto: pixabay.com
Adrian Vaduva