Inmatricularile de noi vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scazut cu 10% in primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, a anuntat Institutul National de Statistica (INS).
In trimestrul 1 din 2021, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat crestere la categoria mopede si motociclete cu 6% si scaderi la categoriile autobuze si microbuze cu 17,2%, respectiv autoturisme cu 10,3% comparativcu trimestrul corespunzator din anul 2020.
In ceea ce priveste inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor a fost inregistrata crestere la categoria mopede si motociclete cu 18,6% si scaderi la categoriile autoturisme cu 25,8%, dar si la autobuze si microbuze - cu 6,5%.
La inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate cresteri la toate categoriile, dupa cum urmeaza: la categoria remorci si semiremorci - cu 26,2%, la categoria autotractoare - cu 25% si la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) - cu 1,8%.
Conform sursei citate, inregistrarile de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au consemnat cresteri la categoriile remorci si semiremorci (+42,4%) si autotractoare (+17,2%). In acelasi timp, au fost scaderi in cazul inmatricularilor de autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) - cu 1,6%.
Comparativ cu trimestrul IV din 2020, in primele trei luni ale acestui an inmatricularile noi de vehicule rutiere au scazut cu 17,9% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, insa au crescut cu 0,6% la vehiculele pentru transportul marfurilor.
Pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost detinuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze si microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,8% au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede si motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 31,2% au fost clasificate Non-Euro.
In acest sens, vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au fost predominante in categoria autocamioane in proportie de 30,7%, cele conforme cu norma Euro 5 au fost preponderente pentru categoria autotractoare (32,6%), iar la categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule (27,1%) au fost clasificate in norma Non-Euro.
INS precizeaza ca inmatricularile noi de vehicule rutiere cuprind inregistrarile de vehicule noi, inclusiv ale celor achizitionate in leasing, precum si inregistrarile de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reinmatricularile datorate schimbarii proprietarului in urma vanzarii autovehiculului, tramvaiele si troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultura si vehiculele de locuit.
Foto: pixabay.com