Romanii prefera din ce in ce mai mult sa cumpere autoturisme noi. Astfel, in primele in primele sase luni din 2017 s-a inregistrat o crestere generala de 17,1% a vanzarilor de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) comparativ cu aceeasi perioada din 2016, conform datelor oferite de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In Romania, vanzarile de autoturisme inregistrate in primele sase luni din 2017 au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% fata de 34% in randul persoanelor fizice. Comparativ cu primele sase luni din 2016, este de remarcat faptul ca au crescut atat ponderea, cat si volumul achizitiilor realizate de persoanele fizice, de la 21% la 34%, iar volumul cu 95%.
„In ceea ce priveste autoturismele rulate, in marea lor majoritate nefiscalizate, se observa faptul ca, in primele sase luni din 2017, au fost inmatriculate peste 253.300 de unitati, respectiv circa 84% din volumul inregistrat pe intreg anul 2016, adica de 5,6 ori mai multe decat cele noi. Aceasta situatie este cauzata, dupa cum APIA a si semnalat inca de anul trecut, de eliminarea de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu. Ceea ce este si mai grav, insa, este faptul ca s-a triplat numarul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (normele Euro 3 si Euro 2), respectiv de la aproximativ 35.710 de unitati in 2016, la circa 103.607 unitati in 2017", noteaza APIA.
Autoturismele, care reprezinta 82% din totalul livrarilor realizate in aceste sase luni din 2017, respectiv 58.967 de unitati, inregistreaza o crestere fata de aceeasi perioada a anului 2016 de 21,7%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), o scadere de 0,5%.
Topul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 19.696 de unitati, urmata de Volkswagen (7.366), Renault (5.492), Ford (5.332) si Skoda (5.233).
In cazul autoturismelor, in functie de volumele livrate, ierarhia este condusa tot de Dacia, cu 18.026 unitati (30,6% cota de piata, pe un volum in crestere cu 27,2% fata de 2016). Clasamentul este completat de Volkswagen, cu 6.501 unitati (11% cota de piata), Skoda (5.233 unitati si 8,9% din total piata), Renault (4.607 unitati si 7,8% cota de piata) si Opel (2.612 unitati si 4,4% din total piata).
In functie de modele, cu cele 7.179 de unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine comercializat in primele sase luni ale anului, urmat de Dacia Sandero, cu 4.555 de unitati, Dacia Duster (3.402), Skoda Octavia (2.227) si Renault Clio (1.767).
Autoturismele cu motoare pe benzina incep sa domine piata, cu o pondere de 50,4%, in crestere cu trei puncte procentuale, comparativ cu ponderea pe care o aveau dupa primele 6 luni din anul trecut (47,4%).
Autoturismele „verzi" (electrice si hibride) au ajuns la o pondere de 1,7% din totalul livrarilor realizate in primele sase luni din 2017. Datele APIA arata cresteri importante pe acest segment, respectiv aproape o dublare a vanzarilor (masini electrice un plus de 197,1%, iar cele hibride de plus 194,6%).
In ceea ce priveste tara de provenienta a autovehiculelor, 28,4% sunt din Romania, 22,4% sunt fabricate in Germania, 11,1% in Cehia, 8% din Spania si 7,6% din Turcia. In acest context, comparativ cu anul anterior, livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in 2017, cu 28,5%, in timp ce cresterea autoturismelor din import este una mai mica, de 19,2%.
Foto: pixabay.com
Adrian Vaduva