Fitch Ratings a mentinut ratingul de credit pe termen lung al Romaniei in valuta la nivelul „BBB minus", dar a revizuit perspectiva de la stabila la negativa, semnaland posibilitatea unei retrogradari viitoare, conform informatiilor publicate de agentia de evaluare financiara.
Desi urmatoarea reevaluare a ratingului era programata pentru februarie 2025, Fitch a considerat ca recentele evolutii din Romania justifica devansarea acestui calendar.
Decizia de inrautatire a perspectivei reflecta multiple provocari, inclusiv instabilitatea politica, care pune presiune pe prognozele fiscale, un deficit bugetar semnificativ, precum si o crestere a datoriei publice. Agentia avertizeaza ca actualul climat politic, caracterizat de un Parlament divizat si de ascensiunea partidelor extremiste si anti-UE, ar putea impiedica eforturile de consolidare fiscala.
Fitch preconizeaza formarea unei noi coalitii de guvernare pro-europene, compusa din patru partide, inainte de sfarsitul anului 2024. Totusi, sustenabilitatea unei astfel de coalitii ramane incerta, iar alegerile prezidentiale, care ar putea avea loc cel mai devreme in martie 2025, vor perpetua instabilitatea politica si vor intarzia implementarea masurilor economice necesare.
Fitch Ratings prognozeaza un deficit guvernamental general al Romaniei de 8,2% din PIB in 2024, mult peste estimarea anterioara din august (7,2%), tinta Guvernului (5%) si valoarea de 6,5% inregistrata in 2023. Aceasta deteriorare fiscala accentuata este atribuita cresterii rapide a cheltuielilor, inclusiv majorarilor salariale din sectorul public si ale pensiilor premergatoare alegerilor, fara a fi sustinute de surse de finantare clare. Impactul complet al cresterii pensiilor din septembrie 2024 va intensifica presiunile bugetare anul viitor, complicand si mai mult eforturile de consolidare fiscala.
Desi initial Fitch estima ca masurile de consolidare fiscala vor incepe in 2025, revizuirea deficitului pentru acel an a fost ajustata la 7,5% din PIB, iar pentru 2026 la 6,8%. Aceste cifre sunt de peste doua ori mai mari decat media de 3,2% din PIB pentru tarile cu rating „BBB". Potrivit Fitch, eforturile de reducere a deficitului vor fi complicate de compromisuri dificile, inclusiv riscul ca masurile fiscale sa franeze o economie deja incetinita. Totodata, volatilitatea pietelor ar putea duce la cresterea costurilor de finantare, agravand vulnerabilitatile bugetare.
Cresterea deficitului bugetar va impulsiona o majorare rapida a datoriei publice ca pondere din PIB in urmatorii ani. Fitch estimeaza ca datoria publica generala a Romaniei va urca de la 49% in 2023 la 62% in 2026, depasind media de 56% pentru tarile cu acelasi rating. Pe termen lung, proiectiile indica o continuare a acestei tendinte, datoria urmand sa atinga aproximativ 70% din PIB pana in 2028, amplificand riscurile de sustenabilitate financiara.
Deficitul de cont curent al Romaniei (CAD) este estimat sa ajunga la 8% din PIB in 2024, in crestere fata de 7,3% in 2023, ceea ce plaseaza tara intr-o pozitie de exceptie, avand in vedere media de doar 1% din PIB pentru tarile cu rating „BBB". Performantele slabe ale exporturilor evidentiaza provocarile legate de competitivitatea externa, in timp ce datoria externa neta este proiectata sa creasca de la 12% din PIB in 2023 la 20% in 2026, mult peste media de 3% pentru tarile cu acelasi rating.
Unul dintre pilonii esentiali ai politicii economice romanesti este conformitatea cu normele UE, insa Guvernul isi propune sa iasa din procedura de deficit excesiv (EDP) abia in 2031, prin reducerea deficitului sub pragul de 3% din PIB. Fitch atrage atentia ca repetatele derapaje fiscale si cheltuielile nefinantate au erodat semnificativ credibilitatea pe termen mediu a ancorei fiscale, iar incertitudinile politice amplifica aceste riscuri.
Cresterea economica a incetinit treptat in 2024, inregistrand o contractie de 0,3% in trimestrul al treilea, in termeni ajustati sezonier. Performantele slabe ale exporturilor s-au remarcat pe fundalul unei cresteri a consumului gospodariilor, alimentata de veniturile majorate printr-o politica fiscala relaxata. Desi Romania inregistrase o crestere economica robusta inainte de pandemie, in 2024, rata medie centrata a cresterii PIB este de doar 1,5%, semnificativ sub media de 3,3% pentru tarile cu rating „BBB". Fitch prognozeaza pentru 2025 si 2026 o crestere economica modesta de 1,4% si, respectiv, 2,2%.
Fitch identifica printre riscurile majore ce ar putea duce la retrogradarea ratingului continuarea cresterii accelerate a datoriei guvernamentale pe termen mediu, in absenta unor masuri fiscale credibile, slabirea cresterii economice si eventualele efecte destabilizatoare asupra macroeconomiei cauzate de socurile politice.
Conform Fitch Ratings, Romania ar putea beneficia de o imbunatatire a ratingului suveran daca ar reusi sa implementeze o consolidare fiscala mai ambitioasa decat cea estimata, ceea ce ar contribui la stabilizarea datoriei publice ca procent din PIB pe termen mediu. Alte aspecte care ar putea sprijini o reevaluare pozitiva includ reducerea gradului de indatorare externa si diminuarea riscurilor asociate finantarii externe, pe fondul unei imbunatatiri structurale a deficitului de cont curent.
La sfarsitul lunii august, Fitch a reconfirmat ratingul de credit al datoriei guvernamentale a Romaniei la „BBB-/F3" pentru obligatiunile pe termen lung si scurt in valuta, pastrand perspectiva stabila.
Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Finantelor pe 31 august, aceasta reconfirmare este sustinuta de statutul de membru al Uniunii Europene, care ofera acces la capitaluri europene pentru sustinerea convergentei economice si a stabilitatii macroeconomice. In plus, Fitch apreciaza cresterea PIB-ului pe cap de locuitor si nivelul superior al indicatorilor de guvernanta si dezvoltare umana in comparatie cu alte tari din aceeasi categorie de rating („BBB"), ceea ce contribuie la mentinerea perspectivei pozitive.
Adriana Vaduva