Ministerul Finantelor a lansat un proiect legislativ pentru implementarea unei scheme de ajutor de stat, avand ca scop atenuarea impactului cresterii preturilor la combustibil asupra sectorului transporturilor rutiere. Initiativa prevede un sprijin financiar de 13 bani pe litru de combustibil, destinat sa sustina operatorii de transport rutier de marfuri si persoane. Acest ajutor, sub forma unui grant, va fi disponibil pentru companiile licentiate in Romania care activeaza in domeniu, pana la sfarsitul anului 2024.
Bugetul total alocat pentru aceasta masura este de 180 de milioane de lei, vizand sprijinirea unui numar estimat de 4.000 de operatori economici. Aceasta schema de ajutor vine ca raspuns la nevoia de a sustine viabilitatea economica a transportatorilor afectati de volatilitatea preturilor la combustibili, asigurand astfel continuitatea serviciilor de transport esentiale pentru economie.
"Sunt tot mai multe firme de transport care nu au posibilitatea absorbtiei cresterii costurilor de operare, presiunea pretului la carburant aducand costuri suplimentare imediate care pot determina insolventa sau chiar falimentul. Este o masura temporara de sprijin, in contextul in care, in imaginea de ansamblu, ele sunt interconectate cu alte sectoare economice, cum sunt productia, comertul, agricultura si turismul. Este un mod prin care, indirect, facilitam transportul materiilor prime, produselor finite, echipamentelor si persoanelor, pentru a asigura functionarea eficienta a intregii economii. Avem o viziune clara in a construi scheme pentru investitii care sa stimuleze dezvoltarea si sa sustina progresul economic. Insa, in acelasi timp, trebuie sa recunoastem importanta echilibrului si a abordarii integrate, acolo unde putem lua decizii care genereaza efect multiplicator", a explicat ministrul Marcel Bolos.
Pentru a beneficia de compensarea majorarii accizei pe motorina, operatorii economici trebuie sa indeplineasca simultan mai multe criterii esentiale la momentul aplicarii pentru acest sprijin, conform anuntului Ministerului Finantelor. In primul rand, trebuie sa posede o licenta comunitara emisa in Romania si sa detina cel putin un vehicul care sa fie considerat eligibil. De asemenea, nu trebuie sa fie inregistrata ca inactiva conform Codului de procedura fiscala sau sa se afle in inactivitate temporara, asa cum este definita de lege.
Important, operatorii economici nu trebuie sa primeasca alte forme de compensatii pentru activitatea de transport realizata cu vehiculele eligibile, cu exceptia celor angajati in transportul public local de persoane. Daca au fost emise decizii de recuperare a ajutoarelor de stat impotriva lor, acestea trebuie sa fi fost onorate conform legislatiei. In plus, alimentarea vehiculelor eligibile trebuie sa se faca de la statii de distributie inregistrate legal, folosind metode de gestiune specificate, cum ar fi carduri de alimentare sau sisteme electronice.
Operatorii economici au posibilitatea de a depune cereri pentru compensarea cresterii accizei pe motorina pentru fiecare trimestru calendaristic, avand la dispozitie primele 30 de zile ale trimestrului urmator pentru acest demers. Aceasta masura este conceputa pentru a sprijini sectorul transporturilor in fata provocarilor financiare determinate de ajustarile fiscale pe combustibil.
"Se poate solicita ajutor de stat pentru toate vehiculele eligibile detinute in cursul trimestrului pentru care se solicita compensarea, in baza unei cereri de compensare, depusa la Autoritatea Rutiera Romana, incepand cu prima zi a trimestrului urmator celui pentru care se emite cu 30 de zile lucratoare inaintea publicarii in Monitorul Oficial a prezentei hotarari. Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Rutiera Romana - ARR, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, vor incheia un protocol de colaborare pentru transmiterea informatiilor referitoare la operatorii economici, necesare pentru evaluarea cererii", conform sursei citate.
Foto: pixabay.com
Adriana Vaduva