Consumul cel care sta la baza cresterii economiei romanesti sufera modificari. Astfel, romanii nu mai sunt interesati de produsele ieftine aflate la promotii ci isi indreapta atentia catre obiectele mai scumpe. In acelasi timp, insa, pentru prima oara din 2015 incoace volumele de vanzari au scazut, in primul trimestru al acestui an.
Piata bunurilor de larg consum a crescut in valoare, cu 1,7% in primul trimestru al anului, potrivit unui studiu GfK. In schimb, a pierdut in volum pentru prima data in ultimii doi ani, dupa o scadere de 2,5%.
„In primul trimestru al anului am observat o scadere a volumelor pe care consumatorii le-au achizitionat in piata bunurilor de larg consum, lucru pe care anul trecut il vedeam pe crestere. In schimb, cand vine vorba de evolutia pietei, ea creste, ceea ce e un trend pozitiv, influentat pe de o parte de evolutia preturilor, s-a reinstalat inflatia, dar si de fenomenul de uptrade, adica orientarea catre produse dintr-un segment superior de pret", spune Gabriela Luca, consultant GfK.
A avut loc chiar si o usoara scadere pe segmentul produselor vandute la promotie. E o tendinta foarte importanta care arata repozitionarea comerciantilor in noile conditii de piata - volumul creste si fara a fi stimulat de preturi mai mici, iar comerciantii incearca sa isi maximizeze profitul.
Datele arata ca se produc modificari structurale in comportamentul de consum - produse de baza precum faina, zaharul sau uleiul inregistreaza scaderi. Practic, sunt semnale ca se gateste mai putin, dar in acelasi timp poarte fi vorba si de o grija mai mare pentru sanatate. Pe de alta parte, cresc vanzarile de inghetata sau bomboane, ceea ce arata ca oamenii percep o imbunatatire a nivelului de trai si atunci cumpara si produse pe care le excludeau in trecut.
In acelasi timp se aloca mai multi bani pentru produsele de ingrijire a locuintei, pentru alimentele ambalate si pentru bauturi.
Aproximativ doua treimi din totalul vanzarilor se fac acum in ceea ce este numit comert modern. Insa si in cadrul acestuia se produc mutatii. Cumparatorii au migrat spre magazine de dimensiuni mai mici, de proximitate, in dauna hipermarketurilor.
Pentru viitor se asteapta ca majorarea consumului sa vina din segmente nealimentare. Cheltuielile cu mancarea tind sa se plafoneze. Daca anul trecut cresteau cu 27%, in primul trimestru al acestui an avansul a fost de doar 1,6%.
Foto: pixabay.com
Adrian Vaduva